Chinese e-commerce: Alibaba gaat voor de lange termijn

Chinezen zijn goed in retail – manufacuring. China is inmiddels uitgegroeid tot een gigant met talloze exportkanalen. Met Alibaba als, misschien wel, het meest opzienbarende bedrijf. Dit Chinese e-commerce platform groeide in korte tijd uit tot een wereldspeler. Zo boekte Alibaba op de laatste Singles Day in de eerste tien minuten een omzet van 1 miljard dollar. Hoe heeft oprichter Jack Ma dat voor mekaar gekregen?

Willem legde zijn oor te luisteren, ontrafelde de bedrijfsstrategie en noteerde enkele managementlessen. Over een bijzondere samenwerking met klanten, secundaire arbeidsvoorwaarden en de ambitie om minstens tachtig jaar oud te worden.

China versnelt

‘Made in China’. Ook de eigen thuismarkt groeit snel. Steeds meer bedrijven spelen daarop in. De snelheid waarmee dit gepaard gaat, is nauwelijks bij te houden. Zo waren op Singles Day 2009 circa 27 winkelketels actief om een graantje mee te pikken op deze nieuwste consumentenfeestdag. Zes jaar later deden maar liefst 40.000 retailers mee. Eén daarvan was Alibaba.

Alibaba als gamechanger

Alibaba richtte zich aanvankelijk op de binnenlandse markt maar ging rap de landsgrenzen over. Waar Amazon in 2016 een twaalfde plek innam op de lijst van populaire retailketens in de Verenigde Staten, bezette Alibaba de eerste plek. En dat niet alleen. Zo staat de grootste Initial Publiek Offering (IPO)ooit, tevens op naam van Alibaba.

Menselijk ondernemerschap

De ambitie van oprichter Jack Ma was om Alibaba minstens de duur van een mensenleven te geven. Iedere afweging en beslissing werd gemaakt met dit doel in het achterhoofd. Wat overigens niet altijd tot enthousiasme leidde onder de aandeelhouders. Maar Ma koos er ervoor continu te focussen op de behoefte van zijn klanten.

Meest zichtbare bewijs van de aandacht die Jack Ma voor zijn medewerkers heeft, is de Alibaba – campus. Bijna 250.000 m2 met fitnessruimtes, koffietentjes, eetgelegenheden met organisch eten, gratis fietsen en nog veel meer. Zo kunnen medewerkers rentevrij lenen, tot een bedrag van 50.000 dollar, voor de aanschaf van een auto of huis. Met loyale medewerkers en duurzame dienstverbanden tot resultaat.

Goed leiderschap

Groeiende bedrijven vragen om inspirerende leiders die hun teams laten delen in de successen. Zij moeten continu in staat zijn de koers te bepalen. Om te voorkomen dat medewerkers de weg van de minste weerstand kiezen, dienen zij hun strategische visies te vertalen naar tastbare doelstellingen voor hun teams.

Samenwerken

Jack Ma staart zich niet blind op prestigieuze diploma’s of rijke loopbanen. Bij hem staat het vermogen van mensen centraal om goed samen te werken. Met succes een bedrijf runnen is immers een groepsinspanning. Zijn minimale eis is dat zijn medewerkers is de bedrijfswaarden en ondernemingsvisie niet alleen delen maar echt doorleven. Mede door het wegnemen van fysieke barrières borgt dit de intrinsieke motivatie, nodig om een diversiteit aan teams en divisies eenvoudig integraal te laten samenwerken.

De succesfactoren van Alibaba

De klant centraal stellen, een lange termijn visie, goed leiderschap en succesvol samenwerken zijn de succesfactoren van Alibaba. Principes die feitelijk toepasbaar zijn op elke organisatie.

online betaling

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs

Overtuigd? Of heeft u nog vragen waar we in geloven als ketenversnellers. In de nieuwsbrief krijgt u antwoorden en blikken we vooruit wat ons beweegt.

In Suppleye vindt u alles over de laatste trends en ontwikkelingen in de vorm van artikelen, columns, handige checklists en nog veel meer. Welke categorie is voor u interessant? Als u niks wilt missen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Inschrijven