Data & Omnichannel: Hoe ‘Omni” moet een Omnichannel zijn?

Data management & Omnichannel

Data & Omnichannel: Hoe 'Omni' moet een Omnichannel zijn?

“Bedrijven die vanaf de start een succesvolle Omnichannel Strategie willen uitrollen, moeten eerst hun data management piekfijn op orde hebben. Anders kunnen ze hun organisatie niet zo inrichten dat klanten, via alle kanalen, naar tevredenheid en efficiënt worden bediend”. Guus wijst je in dit artikel op het belang van up-to-date data en hoe goed management ervan bij kan dragen aan een optimaal ingerichte Omnichannel supply chain en een efficiënt operationeel proces. Is uw bedrijf wel ‘Omni’ genoeg?

Supply chain manager Guus
Data management & Omnichannel

Up-to-date data

Up-to-date data vertellen wat de doelgroep wil, hoe de klant zich oriënteert op het product en hoe de klant vervolgens het beste kan worden bereikt. En dan de ‘Omni – Vraag’: via welk verkoopkanaal wil de klant het product het liefst kopen? Pas na beantwoording van dit soort vragen, is een organisatie in staat te bepalen van welke verkoopkanalen zo optimaal mogelijk gebruik zal worden gemaakt. Of breder geformuleerd: diezelfde data, aangevuld met orderdata en de karakteristieken van de organisatie, bepalen welk Omnichannel Fulfillment Model het meest geëigend is om voorraadbeheer te koppelen aan gegevens die voor een superieure klantbeleving moeten zorgen.

Omnichannel Supply Chain

De Omnichannel Supply Chain dient zodanig ingericht te zijn dat het niet uit maakt hoe klanten hun producten bestellen. Met behulp van order- , – product- en operationele data kan de organisatie dan voor elk proces bepalen of dit in huis georganiseerd moet worden of dat uitbesteding een betere optie is. Denk maar aan zo’n ogenschijnlijk simpele vraag of bestellingen met eigen vervoer of door een pakketdienst moeten worden afgeleverd. Een kwestie van hogere en lagere operationele kosten. Want wie kiest voor eigen transport, krijgt meteen te maken met de mate waarin dit geautomatiseerd of gemechaniseerd moet worden, rekening houdend met fluctuaties in de vraag. Hoe dan ook, cruciaal voor het leveren via verschillende kanalen, is een juiste real-time voorraadbeschikbaarheid, voortkomend uit transactiedata. Klanttevredenheid valt of staat immers bij de afgesproken tijd van ontvangst van de aankoop.

Ook in het operationele proces van vraagvoorspelling zijn data cruciaal. De juiste klant- en transactiedata zorgen voor een optimale vraagvoorspelling. Aan de hand hiervan kan de Supply Chain Planner de juiste bestellingen plaatsen en het tijdstip van ontvangst in de planningen opnemen. Tevens kan een betrouwbare analyse van gegevens over retourontvangsten helpen om de operationele kosten te verlagen.

“Wie kiest voor eigen transport, krijgt meteen te maken met de mate waarin dit geautomatiseerd of gemechaniseerd moet worden, rekening houdend met fluctuaties in de vraag.”

“Zonder tussenkomst van een planner kan dan in real – time het verbruik van de verpakking worden bijgehouden en worden tijdig, zonder productieverlies, nieuwe verpakkingen besteld en geleverd. “

Goed data management

Goed datamanagement is de sleutel waarmee elk kanaal dat deel uit maakt van de Omnichannel, kan worden ontsloten. Hoe meer data, hoe beter, mits de gegevens correct en volledig, toegankelijk en op het juiste moment beschikbaar zijn. Bewaar daarom zoveel mogelijk brondata. Ook omdat deze dan bij latere analyses voor andere doeleinden opnieuw gebruikt kunnen worden, zoals bijvoorbeeld Machine Learning. Een relatief nieuwe ontwikkeling waarbij zelflerende algoritmes, bijvoorbeeld bij vraagvoorspelling of personificatie van aanbiedingen, een grote hoeveelheid data vergen. Maar ook bij wie Machine Learning nog niet op het programma staat, is het aan te raden het data management tiptop op orde te hebben.

Omnichannel heeft de toekomst. Maar het met succes managen van meer verkoopkanalen is uitsluitend voorbehouden aan bedrijven die beschikken over een breed spectrum aan betrouwbare en actuele klantgegevens. Bedrijven die dat niet hebben, zijn gewoon niet ‘Omni’ genoeg en moeten er dus (nog) niet aan beginnen!

Volg SCEX op Linkedin om op de hoogte te blijven van de laatste trends & ontwikkelingen op het gebied van Omnichannel.

Contact met SCEX opnemen

Bij SCEX hebben we uitgebreide ervaring met Omnichannel. We houden daarom scherp in de gaten wat de laatste ontwikkelingen zijn en wat de toepasbaarheid ervan is. Met ons in gesprek over interessante ontwikkelingen?

(+31) 024-2022378

 guus@scex.nl

Lees meer 'SCEX kijkt verder'...