Omnichannel en duurzaamheid combineren: pittig of prettig?

Een overstap naar omnichannel is als het krijgen van kinderen: je moet goed nadenken over of je het wilt, het verandert de dagelijkse gang van zaken en is een flinke investering maar als het eenmaal loopt wil je niet meer terug. Scex neemt je in zes artikelen mee in deze populaire strategie. Steeds vanuit een andere invalshoek. In dit artikel gaan we aan de hand van vier relevante vragen dieper in op wat een omnichannelstrategie kan betekenen voor je duurzame doelstellingen.

Omnichannel en duurzaamheid

Omnichannel en duurzaamheid zijn gevestigde termen, die voor consumenten symbool staan voor iets positiefs. Daarom ben je spekkoper wanneer je meer verkoopkanalen tegen dezelfde service en voorwaarden combineert (omnichannel) met een duurzame supply chain. Hierdoor zullen toekomstige generaties blijvend plezier van de aarde hebben. Deze combi is vaak een uitdaging, soms een utopie, maar altijd een overweging waard.

Wat betekent omnichannel voor de duurzaamheid van retourzendingen?

Op het moment dat je middels een fysieke winkel gebruikmaakt van slechts één verkoopkanaal, dan is dit qua retourbeleid hoogstwaarschijnlijk duurzamer dan wanneer je meerdere verkoopkanalen hebt. Bedenk je maar eens: een klant koopt een product en wil het terugbrengen. Ruw openen veroorzaakt krassen op het product, waardoor het er niet helemaal als nieuw uitziet. In de fysieke winkel kijk je er niet van op als het teruggebrachte product daar voor 90% van de oorspronkelijke prijs in de schappen ligt, omdat er een lichte beschadiging op zit.

Een product opnieuw versturen met beschadiging via de webshop is echter not done, zoals we in een eerder artikel al uitlegden. Een klant zal zich belazerd voelen vanwege de krassen. Bovendien kan deze klant (anders dan in de winkel) op de website natuurlijk slecht zien hoe groot de krassen daadwerkelijk zijn. Er is een grote kans dat het product daarom bij terugkomst via de ‘online’ retourprocedure in de kliko belandt. Gelukkig zijn er nieuwe duurzame online initiatieven, zoals websites waar digitaal geretourneerde goederen met korting worden aangeboden. Ook is er de mogelijkheid om online geretourneerde artikelen offline te verkopen, al vergt dit natuurlijk wel het nodige van de inrichting van je je supply chain en van de bereidheid van bedrijfsleiders en franchisers.

Wat betekent omnichannel voor de retourstroom?

Ook qua retourroute lijkt omnichannel minder goed voor duurzaamheid. Vaak moet een product dat online is besteld eerst naar een bezorgpunt, daarna naar een sorteercentrum en dan terug naar verzendende partij. Bij alleen fysieke retourmogelijkheden brengt de klant het product terug naar de winkel, vaak over een kleine afstand. Het is bij een echte omnichannelstrategie geen optie om het terugbrengen naar de fysieke winkel voor de consument aantrekkelijker te maken dan online terugsturen. Bij omni bied je immers dezelfde voorwaarden voor al je kanalen. Het is daarom wellicht een goede keuze om niet puur omnichannel te gaan, maar de onomstotelijke voordelen van een online bestelling te combineren met (het stimuleren van) retourzendingen via de fysieke winkel. Wanneer je helder uitlegt dat dit een duurzame keuze is en dit voor de aankoop communiceert, dan zal de klant hier meer begrip voor hebben.

Hoeveel lucht vervoer je?

Hoeveel lucht er in een doos zit heeft alles met duurzaamheid te maken. Want hoe efficiënter je omgaat met de ruimte in een doos (en daarmee in een bezorgbus- of vrachtwagen), des te minder voertuigen zijn er nodig zijn en des te lager is de Co2-uitstoot is. Wanneer je omnichannel gaat en online verkoopkanalen krijgt, is dit een belangrijk duurzaamheidsthema. Vaak gaat er namelijk een doos om de consumentenverpakking. Een goede verpakkingsmachine minimaliseert lucht en maakt een doos die nauw aansluit op een product. Helaas zijn er nog geen verpakkingsmachines die voor alle producten geschikt zijn, maar de techniek ontwikkelt zich. Nadeel van deze machines: ze vergen een aanzienlijke investering. Voor een kleine of middelgrote webshop lijkt zo’n aankoop daarom geen optie.

Welke verpakkingsmaterialen gebruik je?

Op het eerste oog lijkt omnichannel op het gebied van verpakkingsmaterialen minder duurzaam dan bijvoorbeeld single channel, omdat er meer verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. Verdiep je daarom in de verschillende onderdelen van het verpakkingsproces. Gebruik duurzame verpakkingsgrondstoffen, die goed tegen verschillende weersomstandigheden kunnen. Bepaal per product welke verpakking ervoor zorgt dat het product lang meegaat of goed blijft; melk heeft duurzame baat bij een heel andere verpakking dan sinaasappelsap. Tot slot moet je kijken naar de end-of-life-opties: is de verpakking te composteren of te recyclen?

Afspraak maken?

De consument vindt duurzaamheid belangrijk. Voor elke onderneming is het daarom raadzaam om de supply chain groen in te richten. Een omnichannelstrategie stelt hier hoge eisen aan. Wij geven je hierover graag een eerlijk en realistisch advies. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op via info@scex.nl. Volg ons op LinkedIn om als eerste op de hoogte te zijn van de laatste artikelen.

omnichannel

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs

Overtuigd? Of heeft u nog vragen waar we in geloven als ketenversnellers. In de nieuwsbrief krijgt u antwoorden en blikken we vooruit wat ons beweegt.

In Suppleye vindt u alles over de laatste trends en ontwikkelingen in de vorm van artikelen, columns, handige checklists en nog veel meer. Welke categorie is voor u interessant? Als u niks wilt missen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Inschrijven