Wibra is bedrijf met een familie-DNA met een unieke, klantgerichte manier van ondernemen. Op alle niveaus, van winkelvloer tot directie staat iedereen klaar voor de klant en dat betekent dat er ook in de distributiecentra van Wibra betrokken medewerkers actief zijn die er elke dag weer hun uiterste best voor doen om de klanten van de winkels en de webshop optimaal te bedienen. Bij Wibra wordt er niet in problemen gedacht, maar in oplossingen en de gedrevenheid om het elke dag – met een glimlach – weer wat beter te doen is een belangrijke kernwaarde.
Wibra maakt een succesvolle groei door. Zowel in Nederland als in België groeit het winkelbestand en later dit jaar zullen er ook filialen in Frankrijk worden geopend. Naast de groei in het aantal filialen ziet Wibra ook dat winkels groeien qua formaat wat onder meer vraagt om uitbreiding van het assortiment en om een slimme aanpak van de winkelbeleveringen. Mede om die reden is in de afgelopen jaren in eerste stap gezet in het optimaliseren van het DC en is er een nieuw WMS (Reflex) geïmplementeerd.
Wibra wil nu een volgende stap gaan maken en haar logistieke fundament verder gaan versterken. De directie van Wibra heeft daarom aan SCEX gevraagd om een pragmatisch advies te geven over de mogelijkheden om een aantal verbeteringen door te voeren in het DC zodanig dat de operatie op korte termijn verder kan geoptimaliseerd. Daarnaast wil Wibra graag weten wat de potentiële capaciteit van het DC in Epe is.
“Onze filosofie is gericht op groei en op tevreden klanten. In mijn rol ben ik verantwoordelijk voor de logistieke operaties van Wibra en dat betekent dat ik voortdurend probeer te schakelen tussen het managen van de klantbelofte in de dagelijkse praktijk en het schaalbaar maken van onze logistiek op de meer lange termijn. Om onze klant een gunstige prijs te kunnen bieden is het daarbij ook nog ’s belangrijk dat we grip houden op onze logistieke kosten. Ik ben heel blij met de hulp die SCEX ons daarbij biedt. Tot op heden hebben ze mijn verwachtingen volledig waargemaakt.”
Wibra wil nu een volgende stap gaan maken en haar logistieke fundament verder gaan versterken. De directie van Wibra heeft daarom aan SCEX gevraagd om een pragmatisch advies te geven over de mogelijkheden om een aantal verbeteringen door te voeren in het DC zodanig dat de operatie op korte termijn verder kan geoptimaliseerd. Daarnaast wil Wibra graag weten wat de potentiële capaciteit van het DC in Epe is.
Rode draad in de aanpak van SCEX in dit project was gericht op het realiseren van flow en op het optimaal benutten van de beschikbare capaciteit in de verschillende tijdvensters binnen de werkdag van Wibra Logistiek (het matchen van vraag een aanbod van de verschillende type werkzaamheden en de daarvoor beschikbare resources). Er wordt in Epe door een team enthousiaste medewerkers hard gewerkt om elke dag weer alle orders voor de winkels tijdig gereed te hebben voor verzending. Het assortiment kent een divers karakter en de orders worden papierloos verzameld in rolcontainers.
Mede als gevolg van de bouwkundige karakteristieken van het pand en als gevolg van het gekozen plannings- en besturingsconcept zagen we al snel dat de verschillende logistieke processen worden gekenmerkt door de nodige ‘verspillingen’ (zoals we ze kennen uit de LEAN-filosofie). Dat we aan de slag moesten met het elimineren van bottlenecks om tot meer flow te komen, was een belangrijke conclusie.
De aanpak van SCEX voor een project als dit bestaat uit:
Dat doen we heel gestructureerd, per domein van de logistieke operatie, volgens een vaste methodiek met templates en altijd in een mix van intensieve observatie op de werkvloer, interviews, workshops met de teams en – heel belangrijk – een grondige data-analyse. Dat laatste doen we met onze speciaal ontwikkelde toolbox die ons helpt om grote datasets snel en grondig te analyseren en deze te visualiseren waarbij vaak in één opslag al duidelijk wordt waar er sprake is van een bottleneck, onbalans in de capaciteitsbenutting etc.
Bij de kennismaking tussen de directie van Wibra en SCEX was de boodschap heel duidelijk: ‘We willen geen dikke rapporten, hebben geen behoefte aan ellenlange slidedecks, we willen snel (4 weken!) en we willen praktisch bruikbare oplossingen’. “Bij SCEX zijn we blij met zoveel duidelijkheid en geweldig dat we dus ook daadwerkelijk dezelfde dag nog een handtekening hadden en de dag erna konden starten met deze klus” lacht Willem van de Berg.
Nog mooier was het dat we 3,5 week later met hetzelfde team onze bevindingen en adviezen konden delen en het samen snel eens waren over de kansen om de logistieke operatie in Epe verder te optimaliseren en over de groeimogelijkheden en de daarbij behorende randvoorwaarden. De implementatie van alle verbeteracties is ondertussen gestart en we kunnen terugkijken op een inspirerend project waarbij we ons zeker ook de met veel liefde en gastvrijheid geserveerde koffie en soep herinneren. Want ook dat kenmerkt Wibra!
“Willem en Casper zijn fijne kerels om mee te werken ”, aldus Supply Chain Manager Arthur Böhmer die aangeeft heel blij te zijn met de ondersteuning van SCEX. “Ze stellen de juiste vragen, brengen veel enthousiasme en energie, zijn handig met het maken van data-analyses en weten makkelijk het vertrouwen te winnen van onze mensen. En in tegenstelling tot veel andere bureaus kennen ze niet alleen de theorie, maar weten ze ook de brug te slaan naar de werkvloer en snappen ze wat de impact van hun adviezen is op de logistieke operatie.” stelt Böhmer tevreden vast.
Meer weten over de aanpak van SCEX bij logistieke optimalisatieprojecten? Geïnteresseerd in hoe wij aankijken tegen schaalbaarheid in logistieke operaties? Stuur een e-mail naar Casper en hij vertelt je er alles over. En wil je liever het van Arthur Böhmer van Wibra horen? Bel ‘m gerust!
Ben je benieuwd hoe we de productiviteit van jouw warehouse kunnen verhogen? Neem contact op met SCEX,