Bolleboos

We kopen te weinig. Om ons van die verfoeilijke gewoonte af te helpen, organiseert de middenstand speciale koopdagen. Om ons te attenderen op spulletjes die we echt nodig hebben maar ongelukkigerwijs over het hoofd hebben gezien. Valentijnsdag is elk jaar de eerste behulpzame koopfeestdag. Niet te missen door de overdaad aan hartjes en roze.

Valentijn

Wie Sint Valentijn of Valentinus was, weten we niet zeker. Waarschijnlijk een tijdgenoot van Sint Nicolaas. Ook bisschop. Als hij een paartje huwde, gaf hij het bruidspaar altijd een bloemetje. Geen geste om iemand het hoofd af te hakken, zou je zeggen. Toch werd dat werd zijn droevig lot. Er moet dus meer met hem aan de hand zijn geweest. Iets heiligs waarschijnlijk, anders was hij geen Sint geworden.

Dat hij de beschermheilige van imkers en geliefden werd, verklaren de roze hartjes en het zoetige imago dat aan Valentijn kleeft. Al kunnen die liefdessymbolen zowel dienen om bonbons aan te prijzen, sushi in te verpakken, ondeugende lingerie te schenken of een exclusief telefoonhoesje te kopen, uitsluitend voor gebruik op deze dag; voor andere dagen weer andere hoesjes.

Consuminderen

Ik had er rekening mee gehouden dat, in een tijd waarin de vraag: ‘wat doe jij tegen de opwarming van de aarde’ steeds vaker wordt gesteld, het valentijnspigment weleens symbool zou kunnen worden van het tegenovergestelde. De kleur van het consuminderen: om iemand geven door haar of hem juist niets te schenken, de antigift. Wie hart heeft voor een mens, houdt van alle mensen! Of de draad weer op te pakken met de kaart, zelf gemaakt, zelf geschreven, zelf verzonden.

De naam kan niet meer

Had allemaal gekund, als een taartje geen roet in het eten had gegooid. Er ontstond een discussie over de naam van een soes, chocola van buiten, slagroom van binnen. Sedert 1937 bekend als moorkop. Een banketbakker vond die naam niet meer kunnen, te kwetsend. Met deze verzetsdaad sloot hij aan op een protesttraditie waardoor eerder de Negerzoen uit patisserieën werd geweerd. Althans, onder die naam. Als Buys-zoenen, naam van de fabrikant die deze versnapering een eeuw geleden op de markt bracht, of ‘kisses’ kan nog steeds in dat opgeschuimde mierzoete eiwit worden gehapt.

****kop

Het kiezen van een alternatieve titel voor de ****kop blijkt lastiger dan gedacht. De bakker met gewetenswroeging koos voor roomkoop. Maar hij bakt veganistisch. Dat leverde hem een reprimande op van zielsverwanten want slagroom is dierlijk vet! Dus…. De Hema wil ook politiek correct verder met het gebakje en wel als chocoladebol. Maar criticasters vinden dat hypocriet. Dan grijnst hen, naast de rijstevlaai, nog steeds het vroegere symbool aan van een islamitische bevolking, onder wie Berbers in Algerije en Marokko, en Mauretanië.

Blanke bolster, donkere pit

In de middeleeuwen werden zij in Europa ‘moren’ genoemd. Wat, vrees ik, de ‘Berberbol’ zal uitsluiten. Het idee om de soes te overdekken met een roomblank glazuurlaagje en er chocoladeroom in te spuiten, lijkt evenmin op een goedgunstig onthaal te kunnen rekenen. Blanke bolster, donkere pit. Afijn, hoe je de bol ook bakt, er is altijd wel iemand boos.

Bolleboosheid

Mijn oplossing voor die bolleboosheid is slim aan te sluiten op het gebruik om elke dag van het jaar een naam of thema mee te geven én – nu komt het – de kleur van de soes daarop aan te passen. Op Valentijnroze volgt Paasgeel, zilver voor Moederdag en grijs op Vaderdag, oranje op Koningsdag en bij overwinningen van onze twee nationale voetbalteams – al concurreert dat wel met de tompouces – tijdens Halloween helrood, enzovoorts.

Maar wat hebben wij, van SCEX, daarmee te maken? Supply Chains maken – afgezien wat specifieke sectoren – maar beperkt onderscheid tussen kleuren. Professioneel zijn wij als het ware kleurenblind! Maar dan vergeten we de Dag van het Klimaat waarop de bol gifgroen is, zo onappetijtelijk in zijn volle bolheid, dat bijna niemand die wil eten. Het voorzien en modereren van die symbolische en tegelijk concrete dip in de keten, zal ons geheid een warm gevoel geven. Een temperatuursprongetje dat nu eens niet te koste zal gaan van het klimaat.

Casper Jansen

valentijn

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs

Overtuigd? Of heeft u nog vragen waar we in geloven als ketenversnellers. In de nieuwsbrief krijgt u antwoorden en blikken we vooruit wat ons beweegt.

In Suppleye vindt u alles over de laatste trends en ontwikkelingen in de vorm van artikelen, columns, handige checklists en nog veel meer. Welke categorie is voor u interessant? Als u niks wilt missen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Inschrijven