Retourkansjes haken in op groene trend

De keerzijde van retourzendingen

Kochten klanten vroeger in een winkel en wilden ze iets terugbrengen, dan moest dat oog in oog met de verkoopster of verkoper gebeuren. Nu kan dat volledig anoniem en gemakkelijker per post. Maar die anonimiteit heeft ook een keerzijde. Teruggestuurde artikelen kunnen in veel gevallen niet meer als nieuw worden verkocht. Simpelweg doordat de originele verpakking onvoorzichtig door de klant is geopend. Want dan is het nieuwe eraf. Want hoe zou u het vinden om een nieuw besteld product in een zichtbaar geopende doos te ontvangen? Vaak worden producten pas na gebruik – zij het binnen de zichttermijn – geretourneerd, waardoor er sporen van gebruik zichtbaar zijn. In extreme gevallen komt een product gewoonweg beschadigd terug. Voorbeelden van deze regelrechte vorm van misbruik zijn legio. Zoals de frituurpan waar het vet nog in zit. Of een apparaat waaraan het onderdeel ontbreekt dat kennelijk nodig was om een ander vergelijkbaar product te repareren. Wat wel een geheel eigen invulling is van de recente SIRE-campagne dat we kapotte dingen niet moeten weggooien maar repareren.

Deze stroom van onverkoopbare producten, is voor elke retailer een serieuze kostenpost. Producten kunnen immers niet meer tegen de volledige marge verkocht worden of moeten zelfs helemaal worden afgeschreven. Nog los van alle bijkomende fulfilment – en verzendkosten.

De retourstroom aanpakken

Dus ontstaan er bedrijven die helpen het rendement op retourproducten te verbeteren en dat tevens doen door webwinkels een hoop werk uit handen te nemen. Een van deze bedrijven is BuyBay. BuyBay werd door onze klant Blokker uitgekozen als partner om de retourstroom aan te pakken. SCEX mocht bijdragen aan de implementatie en de invulling van de eerste stappen van de samenwerking.

Hergebruik bij Blokker

Blokker geeft geretourneerde producten een tweede kans. Onder de noemer: ‘Retourkansjes’ haakt Blokker in op de actuele groene consumententrend van hergebruik, recycling en cirkelproductie. Via een speciale webpagina kunnen klanten tegen gereduceerde prijs een ‘zo goed als nieuw’ product aanschaffen Ondanks dat dit Blokker producten zijn (zowel huismerk en A-merk), wordt de verkoop, fulfilment en aftersales uitgevoerd door de samenwerkingspartner BuyBay.

SCEX en Blokker Supply Chain

SCEX heeft samen met Blokker Supply Chain de interne en externe processen met elkaar verbonden zodat deze samenwerking mogelijk gemaakt kon worden. Denk hierbij aan het creëren van de juiste productstromen van Blokker naar BuyBay maar vooral ook IT, klantenservice en commerciële activiteiten. Zo heeft Blokker aan IT-zijde verschillende aanpassingen moeten doen om artikelen in ‘verschillende staat’ te kunnen verkopen. Hierbij is het delen van product- en orderinformatie uiteraard ook essentieel in een dergelijke samenwerking.

Tevens is het van groot belang dat de klantenservice rondom deze nieuwe stroom volledig uitgewerkt is. Hier zijn verschillende webpagina’s voor gecreëerd en zijn er verschillende aanpassingen gedaan in de huidige ‘vraag & antwoord-omgeving’. Daarnaast zijn uiteraard de afdelingen Marketing, Commercie, Finance en Legal aangesloten. Kortom, een klassiek voorbeeld van een multidisciplinair project!

Meer informatie

Meer weten over verschillende oplossingen voor retourproblematiek of over onze rol binnen dit traject bij Blokker, neemt dan contact op met SCEX!

retourproblematiek

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs

Overtuigd? Of heeft u nog vragen waar we in geloven als ketenversnellers. In de nieuwsbrief krijgt u antwoorden en blikken we vooruit wat ons beweegt.

In Suppleye vindt u alles over de laatste trends en ontwikkelingen in de vorm van artikelen, columns, handige checklists en nog veel meer. Welke categorie is voor u interessant? Als u niks wilt missen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Inschrijven