Zoek de verschillende pakketten en hou het simpel

Pakketten lijken op elkaar. Toch hebben ze soms een andere inhoud. Hoe ontdek je de verschillende pakketten? En hoe simpel is dat?

Logistiek loopt de operatie gesmeerd. Orders vliegen de deur uit. Maar dan gebeurt het. Je vervoerder belt dat zijn sorteerband vastloopt door jouw pakketjes. Wat is er aan de hand? Pakketten met sommige artikelen veroorzaken problemen en kunnen niet via de band gesorteerd worden. Hoe regelen we dat in? Goede raad is duur. Maar niet altijd. Soms is het gewoon een kwestie van analyseren en nuchter redeneren! Zoek de verschillen!

Speciale verpakkingen

Zoals bij de klant met een webshop die al een paar jaar met succes de kleinere webshopbestellingen verstuurt. De hoeveelheid pakketzendingen neemt nog steeds explosief toe. Geen probleem zolang alle afnemers hetzelfde willen. Zodra sommige klanten speciale verpakkingen willen wordt dat anders. Dan volgen bepaalde orders en artikelen niet meer dezelfde manier van verzamelen van orders en uitleveren. Zo moeten bepaalde artikelen in het ene geval per se met een bepaalde vervoerder verzonden worden. Terwijl in het andere geval orders en artikelen wel mee mogen met de standaardvervoerder mits apart gemerkt of separaat aangeleverd. Zolang dergelijke processen, hoe verschillend ook, regelmatig voorkomen, is er niets aan de hand. Orderverzamelaars zijn dat gewend. Ook het werken met verschillen is dan standaard.

Afwijkende artikelen

Maar wat te doen als opeens afwijkende artikelen langs komen? Uitzonderingen op de regel. Hoe pakken we die aan? Zolang de orders of artikelen die een ander pick- of uitslagproces moeten volgen, duidelijk herkenbaar zijn, is er feitelijk geen probleem. De problemen ontstaan pas zodra speciale en gangbare artikelen, qua verpakking, niet van elkaar te onderscheiden zijn.

In die gevallen wijzen wij de afhandeling van afwijkende orders of artikelen apart aan iemand toe. In de stamdata krijgen dergelijke artikelen en klanten een eigen kenmerk dat bij aanmaak van de orders wordt overgenomen. Vervolgens worden de afwijkende orders apart vrijgegeven en toegewezen. Eén medewerker regelt dan alle uitzonderingen. Dat dit, vanwege de continuïteit niet altijd dezelfde persoon is,  spreekt vanzelf. Bij deze aanpak ontstaat bij groei van het aantal uitzonderingen dan vanzelf de optie om uitzonderingen toe te wijzen aan een apart gebied waar meer orderverzamelaars actief zijn. Nieuwe uitzonderingen kunnen dan simpel en zonder haperingen worden toegevoegd.

Mensenwerk

Deze uitdaging is (in dit geval) niet volledig met technologie op te lossen, omdat het gedeelte van het proces waar het pakket met de uitzondering een andere route volgt ook mensenwerk is. Natuurlijk kan het proces helemaal geautomatiseerd worden, maar dat is momenteel voor veel organisaties duurder dan een manueel proces, omdat het aantal orders en zendingen te laag is. Daarnaast kan het je flexibiliteit in op- en afschalen beperken tenzij je het geautomatiseerde proces inricht op basis van de piekdrukte.

Guus van den Elzen

pakketje van SCEX

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs