
Allshoes over SCEX: deskundig, laagdrempelig & praktisch
Na een misgelopen WMS implementatie, begon het logistieke proces van Allshoes te haperen. Namens SCEX hielpen Casper & Willem het bedrijf om […]
Het ging er af en toe hectisch aan toe bij Paardekooper, onderdeel van de Pacombi Group, in Oud-Beijerland. Door de onstuimige groei van de orderportefeuille nam het aantal inkomende zendingen snel toe. En dat leidde soms tot files voor de losdeuren van het bedrijf. Dankzij een slot- en dock planning portal, ingevoerd onder begeleiding van Guus, zijn die opstoppingen verleden tijd. De portal, waarin leveranciers hun zendingen kunnen aanmelden, ging onlangs ‘live’.
Paardekooper is één van de grootste onafhankelijke distributeurs van verpakkingen en disposables in Europa. Het bedrijf heeft meer dan 35.000 producten in het assortiment en maakte de laatste jaren een groeispurt door. Niet zonder de bijbehorende groeistuipen. Want meer klanten en meer orders betekenen meer binnenkomende goederen. Geen sinecure voor de medewerkers die zowel inkomende goederen als ongeduldige vrachtwagenchauffeurs moesten zien te verwerken.
Tot voor kort was het overzicht over binnenkomende goederen beperkt. Natuurlijk, leveranciers bevestigen hun orders, dus het is bekend wanneer zendingen moeten binnenkomen. Maar niet elke leverancier komt op de afgesproken dag. En zelfs als leveranciers zich houden aan de, vooraf bevestigde, dag, dan nog ontbreekt vaak het exacte tijdstip. De daardoor ontstane pieken en dalen in de aanvoer van goederen maken het voor de afdeling inslag reuze lastig om scherp en effectief te plannen.
Pacombi (waar Paardekooper onderdeel van is) was al bezig met een ordermanagementsysteem in Mendix, gebouwd door softwarepartner Nokavision. Onderdeel daarvan is een slot en dock planning Portal waarin leveranciers, of hun transporteurs, zendingen online kunnen aanmelden. De snelle toename van inkomende zendingen maakte het noodzakelijk de portal met voorrang te introduceren. Doel: inkomende goederenstroom gelijkmatig laten verlopen, logistieke planning verbeteren én wachttijden voor leveranciers reduceren.
Sinds half maart is de portal live. Leveranciers kunnen met hun eigen account inloggen, aangeven op welke dag ze komen en hoeveel pallets ze willen leveren. Vervolgens voegen ze de pakbon bij en selecteren een beschikbaar tijdslot voor levering. De inslagmedewerkers kunnen op het touchscreen dat bij de losdeuren hangt, precies zien welke zendingen er die dag binnenkomen. Als de zending is gelost, geeft de medewerker op het scherm aan of de zending op tijd was en meldt deze af.
Achter de simpele en gebruiksvriendelijke interface zitten tal van mogelijkheden. Zo kan Paardekooper loading docks sluiten als er minder ruimte beschikbaar is of als er weinig medewerkers aanwezig zijn. Het aantal pallets dat per uur verwerkt kan worden en de lengte van het tijdslot kan ook worden aangepast. Verder ziet Paardekooper graag dat zendingen 48 uur van te voren worden aangemeld. Voor productieleveranciers, die moeite hebben met dat tijdslot, kan altijd een kortere aanmeldperiode worden ingesteld.
De verzamelde gegevens zijn voor inkoop meteen input voor de leveranciersbeoordeling. Zo kan met slechts een paar extra handelingen niet alleen worden bijgehouden welke zendingen op tijd zijn en welke te laat, maar kunnen deze gegevens tevens snel worden omgezet in een mooi overzicht per leverancier. Niet aangemelde zendingen worden besproken met de verantwoordelijke inkoper zodat die actie kan ondernemen.
De resultaten van de portal zijn positief. Er heerst meer rust en overzicht op de werkvloer. Medewerkers weten wat er nog binnenkomt en hoeveel ruimte beschikbaar dient te worden gehouden. Na twee weken meldde reeds 85% van de leveranciers hun zendingen aan. De zendingen arriveren gelijkmatiger en de afdeling logistiek is blij met het overzicht. Voor de leveranciers is het even wennen, maar hun chauffeurs zijn blij want door de gestroomlijnde dienstverlening van Paardekooper hoeven ze in ieder geval in één file minder te staan. Een geslaagde implementatie van een nieuw systeem voor slot- en dock planning dus!
Wilt u sparren over het invoeren van een slot- en dock planning portal voor uw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op via info@scex.nl. Volg ons op Linkedin om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied.
Overtuigd? Of heeft u nog vragen waar we in geloven als ketenversnellers. In de nieuwsbrief krijgt u antwoorden en blikken we vooruit wat ons beweegt.
In Suppleye vindt u alles over de laatste trends en ontwikkelingen in de vorm van artikelen, columns, handige checklists en nog veel meer. Welke categorie is voor u interessant? Als u niks wilt missen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.
Inschrijven