Bidfood Nederland is een landelijke opererende groothandel in food en non-food en levert aan zo’n 25.000 klanten (horeca, catering en instellingen) een breed assortiment aan producten. Het bedrijf kent 17 regionale vestigingen en 2 landelijk opererende DC’s in Ede. Vanuit het Landelijk Distributie Centrum ‘LDC’ worden de droge kruidenierswaren geleverd aan de regionale vestigingen. Een snelle, betrouwbare en foutloze levering vormt het uitgangspunt van de dienstverlening van het LDC.
Het gaat goed met Bidfood in Nederland en dat betekent dat het LDC in de komende jaren een significant groter volume aan orders moet gaan verwerken. Om deze groei te faciliteren heeft Bidfood de wens om de productiviteit van de pickprocessen te verhogen en het gebruik van de beschikbare capaciteit te optimaliseren. De verwachte volumegroei moet daarmee op adequate wijze kunnen worden gefaciliteerd. Met een verbeterproject wil Bidfood een sterk logistiek fundament realiseren waarbij snelheid, klantgerichtheid en responsiviteit belangrijke uitgangspunten vormen. Bidfood heeft aan SCEX gevraagd om bij dit project te ondersteunen.
Omdat de waarheid op de werkvloer ligt, ging ook dit project van start met een aantal bezoeken aan de werkvloer. Naast het collecteren en analyseren van data, het houden van interviews en werksessies en het afstemmen, brainstormen en valideren in workshops is vast onderdeel van onze aanpak dat we ons in de operatie begeven om met eigen ogen te zien wat er gebeurt. In het LDC werd ons al snel duidelijk dat het inderdaad ‘goed vol‘ zat. Maar er viel ons veel meer op en dat bracht al de nodige interessante inzichten die we goed konden gebruiken in onze probleemanalyse en bij het vaststellen van de belangrijkste knelpunten.
Bij SCEX geloven we in de kracht van data en daarom maken we gebruik van krachtige optimalisatietools om complexe logistieke scenario’s snel, schaalbaar en betrouwbaar doorrekenen. Op basis van vaak honderduizenden pickregels brengen we met de Pick Optimizer – een van die tools - nauwkeurig in kaart welke afstanden worden afgelegd om orders te verzamelen en rekenen we alternatieve scenario’s door waarbij we exact kunnen berekenen welke besparing dat oplevert. Van denken naar weten…
Bij Bidfood hebben we daarom de Pick Optimizer ingezet om daarmee inzichtelijk te maken – we visualiseren letterlijk elke pickronde in een digitale uitwerking van het fysieke magazijn - hoe de processen nu in elkaar zitten en wat dit betekent voor loop- en rijafstanden. Dat leverde niet alleen veel herkenbaarheid op ‘dit wisten we eigenlijk al wel, maar nu realiseren we ons de impact’, maar ook de nodige verrassingen ‘dit is toch wel erg interessant, hier moeten we zeker mee aan de slag’. Kortom, letterlijk ‘Food for Thought’.
Opdracht aan SCEX was om zowel een set aan concrete, snel te implementeren verbeteracties in beeld te brengen als om inzichtelijk maken welke procesaanpassingen moesten worden gerealiseerd om het fundament op middellange te versterken.
SCEX baseert zich bij het optimaliseren van logistieke operaties op een aantal pijlers:
Voor elk van deze pijlers stellen we vast hoe de ‘As Is’ eruitziet, welke knelpunten aan de orde zijn en welke maatregelen nodig zijn om tot verbetering te komen. Schaalbaarheid, wendbaarheid en productiviteit vormen daarbij altijd de rode draad en de klantbelofte vormt het startpunt.
Omdat de omgeving doorgaans ook impact heeft op de optimalisatiemogelijkheden, kijken we verder dan de buitenmuren van het DC alleen. Bijvoorbeeld naar hoe het besturingsconcept eruitziet (de welbekende Klant Order Ontkoppel Punten en de logistieke flows), hoe er wordt gepland en in welke mate er afstemming plaatsvindt met leveranciers en klanten. Deze integrale aanpak was voor Bidfood een van de redenen om met SCEX aan de slag te gaan.
Zo kwamen we uiteindelijk tot heel concrete uitkomsten in de vorm van een flink aantal Quick Wins en een kleiner aantal fundamentele aanpassingen in o.a. het logistieke concept, de procesinrichting, de manier van werken en de inrichting van het WMS. Genoeg werk aan de winkel voor het logistieke team van Bidfood die samen met de operatie en het management aan de slag gaat om in de komende periode de voorgestelde verbeteringen te gaan realiseren.
Vestigingsmanager Frans Kleisterlee: SCEX is een fijn bedrijf om mee samen te werken. Ze hebben een hoop ervaring met het optimaliseren van logistieke operaties en dat merk je aan alles. Aan de prikkelende vragen die ze stellen, aan de voorbeelden die ze geven en aan de praktische expertise. Mooi ook dat ze een tool als de Pick Optimizer hebben waarmee ze diepgaande analyses kunnen maken op basis van onze logistieke data. Dat was voor ons zeer bruikbaar en heeft ons geholpen het verbeterpotentieel heel concreet inzichtelijk te maken en te onderbouwen. Ik kijk uit naar een vervolg van de samenwerking.
‘The proof of the pudding is in the eating’ en bij elk verbeterproject moet maar weer blijken of het daadwerkelijk lukt om de voorgestelde verbeteringen in de praktijk te realiseren. Bidfood ging daarmee zeer voortvarend van start en bij onze afsluitende presentatie was men al aan de slag gegaan met het implementeren van de eerste Quick Wins. In de komende maanden zullen er meer gaan volgen en kunnen de vruchten van de kortetermijnmaatregelen worden geplukt. En dat nog los van de voorgestelde fundamentele veranderingen. Het effect daarvan zal op wat langere termijn zichtbaar worden.
Voor SCEX wat het tot zover een uitdagend en interessant project waar we onze expertise voor het optimaliseren van logistieke processen en het realiseren van innovatieve magazijnoplossingen samen met onze kennis van verandermanagement heel goed konden inzetten.
Met de SCEX Pick Optimizer zorgen we voor significante reductie van loop- en rijafstanden voor het verzamelen van orders. Dat doen we door het maken van een slimme combinatie van de beste layout en artikelpositionering, de meest efficiënte pickroutes, optimaal geclusterde pickregels, adequaat gebruik van pickmiddelen en een gestroomlijnde planning van picktaken. Hierdoor realiseren we in veel magazijnen en DC’s een significante stijging van de arbeidsproductiviteit. In recente projecten wisten we tot 25% reductie van loop- en rijafstanden te komen.
Meer over de Pick Optimizer lees je hier:
https://scex.nl/ontwerpen-en-optimaliseren/productpaper/pick-optimizer/
Ben je benieuwd hoe we de productiviteit van jouw warehouse kunnen verhogen? Neem contact op met SCEX,