Waarom 10 bedrijven 10 verschillende WMS-leveranciers kozen

Vandaag gaat Nederland naar de stembus. Iedereen maakt een andere keuze – niet omdat de één gelijk heeft en de ander niet, maar omdat ze andere dingen belangrijk vinden. Precies zo werkt het bij de keuze voor een WMS.

De laatste tien WMS-selecties die we begeleidden, leidden tot tien verschillende WMS-systemen. Tien bedrijven. Tien verschillende keuzes. Bij operaties die qua formaat, volumes en processen soms best op elkaar leken, bleek telkens een andere WMS-oplossing de beste match. Hoe kan dat?

01

Het draait om jouw unieke prioriteiten

Twee bedrijven kunnen vergelijkbare volumes draaien, soortgelijke producten picken en voor dezelfde verkoopkanalen. Toch kiest het ene bedrijf voor leverancier X waar de ander leevrancier Y gekozen zou hebben. En beide keuzes kunnen perfect zijn voor die specifieke situatie.

Want de keuze wordt niet bepaald door wat objectief het beste systeem is. De keuze wordt bepaald door een unieke balans tussen financiën, culturele match, functionaliteit, techniek en toekomstvisie. Om een aantal belangrijke te noemen. En die balans is bij elk bedrijf anders.

De volwassenheid van je operatie en organisatie - en vooral waar je naartoe wilt - zijn veelal doorslaggevend.

02

Complexiteit: in of buiten je WMS?

Sommige organisaties willen zoveel mogelijk onderbrengen in hun WMS: geavanceerde planning, workload balancing, advanced slotting, digital twins. Ze zien hun WMS als het zenuwcentrum van hun operatie en willen het uiterste persen uit de technische mogelijkheden. En hebben - hopelijk - ook een adequaat opgeleid team om dit te beheersen en continu te verbeteren. Dit is overigens níet uitsluitend voorbestemd aan de grotere organisaties. Maar het zegt wel iets over de volwassenheid van de operatie en al haar facetten.

Andere bedrijven kiezen bewust voor pragmatische WMS-inrichting en houden - hopelijk bewust - logica buiten het systeem. Dat kan vanuit het oogpunt van doorlooptijd, business case of organisatorische impact een verstandige keuze. Soms is een complexere oplossingen vereist om een vraagstuk op te lossen die voldoende rendement oplevert onderaan de streep. Echter is complexiteit niet de oplossing.

Beide strategieën kunnen succesvol zijn, afhankelijk van je organisatie, je mensen en je ambities. En er zijn duizenden tussenliggende smaken.

03

De impact van je warehouse design

Hoe goed is je logistieke operatie zelf ontworpen? Een slim ontworpen warehouse kan de afhankelijkheid van geavanceerde WMS-functionaliteit enorm verlagen en tevens het beheer ervan. Ook hier is helaas geen one-size fits all.

'Slim' betekent het best passend bij de orderpatronen van een bedrijf. Een goed ontworpen layout, processen en planningsconcept is een fundamentele bouwsteen voor iedere operatie en haar aanpassingsvermogen; met of zonder WMS. Het is zinloos om WMS requirements en een Programma van Eisen te destilleren uit een suboptimale operatie. Anderzijds kunnen WMS-system ook nieuwe mogelijkheden bieden.

Wij brengen deze werelden bij elkaar. Het gaat om het slim combineren van de belangrijkste facetten die belangrijk zijn voor jouw operatie. Vaak spelen outbound processen en aanverwante planning daarbij belangrijkste rol, gegeven de arbeidsintensiviteit en het tijdskritische gehalte van outbound. Efficiëntie en flow komen hier het meest tot hun recht.

04

Geen stemwijzer die dit voor je oplost

Een standaard vragenlijst of WMS-vergelijkingstool vangt nooit de vereiste nuance van jouw unieke balans.

Bij SCEX WMS Guide combineren we een gestructureerde, gedigitaliseerde aanpak met ervaring en pragmatisme. We stellen de juiste vragen op het juiste moment, duiken in je specifieke uitdagingen en helpen je nadenken over en formuleren wat voor jouw organisatie echt belangrijk is, zowel commercieel als operationeel. We proberen mee te kijken vanuit het perspectief van het bedrijf, van de ondernemer.

Daarbij kijken we daarom niet alleen naar de huidige situatie, maar vooral naar de toekomst. Wat is de investeringshorizon? Waar staat je organisatie over drie jaar? En over vijf jaar? Commerciële input over toekomstige ambities en strategie is absoluut onmisbaar. Zonder diepgaand begrip daarvan is het onmogelijk het optimale warehouse (met of zonder WMS) te realiseren.

Door onze ervaring in het ontwerpen en optimaliseren van tientallen distributiecentra, begeleiden én implementeren van WMS systemen, krijg je een helder beeld van welke balans bij jou past. We helpen je de juiste afwegingen maken en putten uit onze directe ervaring en klantennetwerk.

We kiezen niet voor je – dat doe je zelf. Maar we zorgen wél dat álle relevante informatie op tafel komt, volledig en transparant, zodat je een keuze maakt die past. Op de korte maar vooral lange termijn.

05

Jouw unieke balans vinden

Er bestaat niet één beste WMS. Er bestaat alleen het beste WMS voor jouw specifieke situatie. Voor jouw balans tussen financiën, cultuur, functionaliteit, techniek en toekomst.

Net als bij de verkiezingen: de beste keuze is de keuze die past bij jouw prioriteiten.

SCEX WMS Guide begeleidt je door het volledige selectietraject in gemiddeld 3,5 maanden. Van eerste verkenning tot een preferred leverancier. Met een database van 25+ WMS-leveranciers, klantspecifieke demo's en onafhankelijk advies.

Benieuwd naar jouw unieke WMS-balans? Plan een vrijblijvende kennismaking of mail naar wms@scex.nl.

SCEX WMS Guide

Meer weten over de aanpak van SCEX? Plan direct een gratis en vrijblijvende kennismaking in.

Gerelateerde artikelen

Toppy maakt strategische WMS-keuze met SCEX
Na een vliegende start deze zomer gaan SCEX en Toppy het tempo door. Het energieke e-commerce bedrijf uit Veghel heeft d...
ICT & Logistiek: door de bomen het bos... in WMS...
Van 5 t/m 7 november is het weer zover: de altijd drukbezochte beurs ICT & Logistiek vindt plaats en ook dit jaar is...
Succesvolle werkconferentie ‘Logistiek is Topsport’
02 december 2022 – Bedrijven worden vandaag de dag geconfronteerd met grote en complexe logistieke uitdagingen die onder...
YAYA timmert aan de weg met nieuw WMS
YAYA is een lifestyle-merk voor vrouwen die zich stijlvol kleden. De collecties van YAYA zijn inmeer dan 2700 verkooppun...
Beter Bed kiest met behulp van SCEX WMS Guide voor...
Medewerkers van Beter Bed Holding hebben één grote gezamenlijke passie: de beste slaapbeleving voor iedereen mogelijk ma...
Adomex kiest met behulp van SCEX WMS Guide voor Astro...
Adomex kent een rijke geschiedenis, bestaat al sinds 1977 en opereert als importeur en exporteur van snij-/decoratiegroe...
Rijk gevulde WMS database van SCEX Software Optimization zorgt voor...
Met SCEX WMS GUIDE helpt SCEX Software Optimization bedrijven om snel en efficient het juiste WMS te selecteren. SCEX ma...