Iedereen die verantwoordelijkheid draagt voor het bewaken en optimaliseren van de effectiviteit en efficiëntie van logistieke operaties weet hoe uitdagend het is om voortdurend actueel inzicht te hebben in de prestaties op de werkvloer, om overzicht ten houden over alle processen en om de inzet van mensen en middelen te optimaliseren.
Monitoring met dashboards
Een WMS helpt daarbij onder andere in de vorm van dashboards waarbij real time kan worden meegekeken ‘in de operatie’ en waar aan de hand van standaard-rapporten een helder overzicht kan worden getoond van bijvoorbeeld de voortgang van het werk, productiviteit, openstaande taken, geplande ontvangsten etc. In steeds meer WMS-en kan er worden doorgeklikt om zo in te kunnen zoomen op een specifiek detail en vandaaruit indien noodzakelijk actie te ondernemen.
Business regels
Naast de monitoring is een belangrijk onderdeel van een WMS de aansturing van processen. Deze aansturing vindt veelal plaats op basis van zogenaamde business rules waarbij op basis van prioriteiten in de bedrijfsvoering wordt bepaald hoe de afloop van processen eruit moet zien, hoe taken worden verdeeld, hoe prioriteiten moeten worden gesteld etc. De businessregels worden vastgelegd in de blauwdruk die als basis dient voor de manier waarop het WMS wordt ingericht en gaat functioneren.
De vijf hoofdprocessen die door een WMS bestuurd worden zijn:
1.Inbound
2.Outbound
3.Rewarehousing
4.Ondersteunende processen (in- en extern)


