Rijden met klimaat(on)vriendelijke accu’s

Door Casper Jansen

11/04/2019

Klimaatvriendelijke accu’s; beter voor het milieu en meer transportruimte in een voertuig. Toch vraagt Casper zich af hoe klimaatvriendelijk die ‘toverstaafjes’ nou echt zijn, als hij kijkt naar het transport van de accu’s zelf. Of het nou klimaatonvriendelijke accu’s zijn of niet, zijn dochter heeft inmiddels geleerd dat ze meer kunnen dan alleen speelgoedkonijntjes laten bewegen…

‘Accu’s? Dat zijn toch gewoon van die toverstaafjes waardoor wandelende speelgoedkonijntjes op hun trommeltjes kunnen roffelen’ vroeg mijn dochter. ‘Ja, batterijen’ antwoordde ik. ‘Of zo’, voegde ik er preciserend aan toe. Terwijl ik dat zei, bekroop me het onaangename gevoel dat ik mijn lieve kind met een al te simpele voorstelling van elektromobiliteit de wereld instuurde. Dus vulde ik mijn educatieve exposé aan. ‘Niet alleen konijntjes komen ermee vooruit, ook auto’s’.

En hoe klein deze dialoog tussen vader en dochter ook was, het onderwerp liet me niet los. En nog niet eens zozeer omdat Duitse autofabrikanten pas warm begonnen te lopen voor de elektrische auto na het uitbreken van het dieselschandaal of doordat een elektromotor niet veel groter is dan een watermeloen – wat de transportruimte per vehikel leuk vergroot – maar vanwege de vraag hoe het zit met de actieradius. Ik weet nog goed dat die tobberij al begon bij de eerste discussie over door accu’s aangedreven auto’s. Hoe ver kom ik ermee? Niet ver, nee, was de conclusie. Maar toch ook wel weer verder dan het gemiddeld aantal kilometers per forens of zakentrip, was eveneens de conclusie.

Dat was nog in de tijd dat de eerste generatie oplaadpalen nauwelijks de tekentafel had verlaten. Met als beste idee dat bij de bouw van nieuwe huizen rekening diende te worden gehouden met de aanleg van een buitenstopcontact of anders onder de carport of in de garage. Maar de bouwwereld staat niet bekend om zijn snelle implementatiedrift, dus met die optie zal het wel gaan als met het stoppen met gasaansluitingen; nu nog even niet, straks!

Welnu, de maximale actieradius van een E-auto, voorzien van een accu, geladen met lithium – ion om precies te zijn – is iets meer dan 300 kilometer bij kleine en ruim 500 kilometer bij grote auto’s. Wat wel iets zegt, maar lang niet alles voor iemand die denkt in ketenvervoer. Een zwaarbeladen vrachtwagen, hoeveel accu’s moet die ‘verbranden’ of ‘opstoken’ om hoeveel accu’s te vervoeren? Die komt onherroepelijk aan met een halve lading. Die andere helft was nodig voor transport. Vooral nu blijkt dat die accu’s vooral in China, Zuid-Korea en Japan worden gefabriceerd. Een overbruggingsafstand naar Europa van meer dan 7000 kilometer. Zonder laadpalen onderweg, zover ik weet. Hoe E-vriendelijk is dat nog?

Een eindeloos marcherende optocht van konijntjes tussen Beijing en Borne kan ik me, in alle klimaatvriendelijkheid, nog voorstellen. Maar die accu’s zullen toch echt per containerschip deze kant opkomen. En die schepen varen niet met behulp van de wind maar op stookolie. Hoe vertel ik dat mijn dochter?

Casper Jansen

Meer van Casper's Column

Casper Jansen

28/10/2025

Een logistieke kwestie (Bondserie 2 - 6)
Het is denkbaar dat ze op het provinciehuis te Assen niet geweten hebben dat ze voor een succesvolle lobby voor het binnenhalen van de NAVO-top, bij de Nederlandse geheime dienst h...

Casper Jansen

24/10/2025

De race om de bruine bonen (Bondserie...
Ben nog steeds niet helemaal van de verbazing bekomen. Gebeurde alweer een tijdje geleden maar mensen vergeten zo snel. Heb het natuurlijk over die NAVO-top. In Den Haag. Van alle ...

Casper Jansen

14/10/2025

Glossy Trionda zorgt voor verandering
Een zucht van verlichting raasde door voetbalminnend Nederland. De nieuwe bal voor het wereldkampioenschap 2026 is er. Mooi op tijd om het Nederlands Elftal met de nieuwe kloot 4 d...

Casper Jansen

20/09/2025

Ontsnappingsroute (deel 4 van 4)
Ik meen dat bij het huidige heftige geopolitieke verkeer omtrent de ‘noord’ de geschiedenis van Groenland aanknopingspunten biedt. Diplomatiek én commercieel. Met handjeklap ontwri...

Casper Jansen

18/09/2025

Koud, kouder, koudst (deel 3 van 4)
Gedurende vierhonderd jaar deelden Vikingen en Inuit een ‘buitenpost’ die het verst van Scandinavië af lag. Totdat de allochtonen opeens van het toneel verdwenen, totaal. Waarom? W...

Casper Jansen

16/09/2025

Wie de sneeuwschoen past (deel 2 van...
De hoofdstad van je land NUUK noemen, is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Zal ongetwijfeld iets betekenen maar ’t klinkt naar weinig, naar niets en noppes. Dat wil zeggen: in ni...

Casper Jansen

12/09/2025

Groenland in de kou (deel 1 van...
‘t Is weer voorbij, die mooie zomer. Lekker lui of druk met andermans cultuur. Zoals dat stelletje Amerikanen dat op Groenland niet doende was met een survey naar vakantiepotenties...

Casper Jansen

23/06/2025

Operatie Gouden Helm
Dat ding moet toch ergens zijn, zou je zeggen. Zoiets verdonkeremaan je niet zomaar. Omsmelten? Zou kunnen. Want goud. Da’s niet zo moeilijk. Maar wat heb je dan. Een baartje. Soli...

Casper Jansen

30/05/2025

Droomscenario
Hebben ze in India een vooruitziende blik, of zo? Want straks kunnen we vanaf Lelystad Airport niet alleen F35’s zijn vliegen, maar kunnen we zelf ook rechtstreeks naar net zo’n lu...

Casper Jansen

26/05/2025

Handelsoorlogen: Kale Kerst
Dat handelsoorlogen van alle tijden zijn, wordt ons deze week weer eens flink ingepeperd: de President van de Verenigde Staten heeft aangekondigd dat Europa niet voldoende in de pa...