Iconic festival

Muzikale cirkelredenering

Vliegtuigen zijn even geen leuke dingen meer. Ze zitten vol sjoemelsoftware. Worden per ongeluk uit de lucht geschoten. Vliegen gewoon boven oorlogsgebied. Wie een Air Cruise boekt kan een berisping verwachten van Greta Thunberg. En in de categorie ‘klein leed’ is er dan nog de mogelijkheid bijgekomen dat vanuit de Flevopolder toch geen spotgoedkope vakantievliegreisjes zullen vertrekken. De oplossing? Muzikale cirkelredenering.

De ver-van-mijn-bed-vliegshow

De minister van vliegerij heeft het ook al lastig en gaat keer op keer in de fout bij het optellen en aftrekken van alle gegevens. Eerst met de weggerekende geluidshinder en heel recent door de uitstoot van stikstof. Daarom telde zij, anders dan in de beschaafde landen om ons heen, de hoeveel stifstofdepositie boven 900 meter maar niet mee. Lopend met haar hoofd in de wolken, moet ze hebben gedacht: “Ach, die chemische verbindingen waaien wel over”. Ongetwijfeld. Maar waar naartoe? Halfweg? De Achterhoek? Daalt die viezigheid straks neer op de Big Ben? Of zweeft het naar Bengalen of Groenland? Nooit was de ver-van-mijn-bedshow zo dichtbij.

‘Vliegen is een schone zaak’

Onderwijl wringen luchtlobbyisten zich in allerlei bochtige berekingen om – anders dan het eerdere rapport ‘Niet Alles Kan’ – aan te tonen dat meer vliegen, vanaf meer vliegvelden wel degelijk kan en zelfs een schone zaak is. Want, zo is hun redenering, als na herberekening hun stikstofuitstoot van 0,1 naar 0,7 of zelfs 1,1 gaat, dan nog wint de vliegtuigpassagier het met gemak van automobilisten (16,1%) en boeren (46%).

Welriekende gebakken lucht

Gaan we op vliegvelden ook nog elektrisch naar de startbaan taxiën, op minder motorvermogen naar de landingsbaan glijden, met rijkssubsidie een stelletje boeren wegbonjouren en per trein naar de luchthaven, dan is de sky weer de limit. Een alleszins werkbare aanvliegroute. Dus, dames en heren, geen vuiltje aan de lucht, waar hebben we het over! Welnu, waar we het over hebben, is dat door de problematiek van de stifstof spitsvondig te verengen tot welriekende gebakken lucht, de aandacht wordt afgeleid van de vliegerij als veroorzaker van stevige emissies CO2, ultrafijnstof en oorverdoving. Gek genoeg lijkt vliegschaamte al weer op de terugtocht. Vliegspoed is de trend want straks mag het misschien helemaal niet meer. Prima excuus, niet alleen voor vroegboekende vakantieconsumenten maar ook voor impressario’s van festivals.

Met kerosine doordrenkte festivals

Maar de logistiek van het internationale entertainmentindustrie blijft niet beperkt tot muzikanten die in vliegtuigen met hun instrument op schoot zitten. Hun tournees kunnen niet zonder geluid- en lichtinstallaties, decorstukken, touringcars en vrachtwagens. Al dat spul kan weliswaar allemaal elektrisch maar een boel CO2 blijft ‘t. Vooral als van Roskilde, eerst naar Barcelona, dan naar Boedapest, Madrid en via Zagreb naar Purmerend wordt gevlogen. Dan blijven het ADE, Sziget, Rock am Ring, Pinkpop, Tomorrowland, Defqon.1 en Rock Werchter met kerosine doordrenkte festivals.

Klimaat Neutrale Cirkels

Wij, van SCEX , zouden het wel weten: KNC! Oftewel: Klimaat Neutrale Cirkels. Hoogste tijd dat festivalorganisatoren met ketenmamagers gaan werken. Want wie echt in ketens denkt, organiseert muziektournees in cirkels. Met steeds het volgende concert aan de rand van een cirkel. Stuk voor stuk met een actieradius, gedicteerd door trein- of busafstanden, waardoor de logistiek kan volstaan met minder bewerkelijke transfers, efficiënter kan worden ingericht, fans makkelijker kunnen meereizen en zij die een festival hebben gemist binnen zo’n KNC altijd naar het volgende optreden in de buurt kunnen gaan, zonder een gigantische klimaatschuld op zich te laden.

Muzikale cirkelredenering

Natuurlijk vergt dat een hoop afstemming en programmering door het jaar heen. Maar alles beter dan geweldige artiesten – zoals Coldplay – die, gekweld door wat zij met hun heen en weer gereis het klimaat aandoen, besluiten om voortaan thuis te blijven. De muziekscene is even mondiaal als het klimaat. Bij de muzikale logistieke cirkelredenering gaat het dus om de toon die de muziek maakt. En die toon kan, als we slecht luisteren, behoorlijk vals klinken. Wie toffe muziek tegelijk met het klimaat wil redden, begint bij het organiseren van vliegvrije cirkelconcerten en brengt ritme in de programmeringsketen.

SCEX in concert

SCEX-partners Willem en Tinus weten met hun supply chain-kennis goed hoe dat werkt, zo’n slim en duurzaam georganiseerd festival. Ze passen deze principes zo goed mogelijk toe op het Iconic Festival, dat zij sinds 2019 organiseren om hun 25-jarige vriendschap te vieren. Vrijwel alle bezoekers komen met fiets of trein, de bierbekers zijn van afbreekbaar plastic en artiesten worden geboekt in een periode dat ze toch al op tournee – en dus in de buurt – zijn.

Los van het milieu-aspect sowieso een gaaf festival trouwens!

Wil je erbij zijn? Dat kan! Voor SCEX-relaties stellen Tinus en Willem 30 gratis toegangskaarten beschikbaar (maximaal 3 per persoon). Stuur een email naar info@scex.nl met je naam, hoeveel kaarten je wilt en geef in het onderwerp aan ‘Ja, ik kom op zaterdag 12 september naar het Iconic-festival’

Casper Jansen

Iconic festival

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs

Overtuigd? Of heeft u nog vragen waar we in geloven als ketenversnellers. In de nieuwsbrief krijgt u antwoorden en blikken we vooruit wat ons beweegt.

In Suppleye vindt u alles over de laatste trends en ontwikkelingen in de vorm van artikelen, columns, handige checklists en nog veel meer. Welke categorie is voor u interessant? Als u niks wilt missen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Inschrijven