Co-intelligentie

Door Casper Jansen

02/02/2025

Paniek. Zeshonderd miljard aan beurswaarde verdampt. Beleggers van de kook. En waardoor? Vanwege een AI-bot van Chinese makelij die net zo goed presteert als de bestaande taalmodellen maar dat doet met minder data en rekenkracht. Wat het model sneller, goedkoper en duurzamer maakt. Me dunkt een doorbraak. Zo disruptief, revolutionair en veelbelovend, dat het de beurskoersen naar ongekende hoogte had moeten jagen. 

Het tegenovergestelde gebeurde. Positief nieuws ontaardde in een beleggerscalamiteitje waarbij niet de ratio maar emotie de overhand kreeg. Vooral vreemd omdat men niet buitensporig intelligent hoeft te zijn om te begrijpen dat het vooralsnog niet de vertaling van menselijke gevoelswaarden is waar artificiële intelligentie in uitblinkt. 

Dat de lancering van een revolutionair geautomatiseerde babbelaar uit China die kan concurreren met de Amerikaanse versies zoveel tumult veroorzaakte, is best wel zorgelijk. Begrijp me goed, ik begrijp lang niet alles van AI – wie wel – maar wel dat kunstmatige intelligentie ons zeeën aan tijd kan én gaat besparen. Voor van alles en nog wat. Alleen, het ontwikkelen van de software die ons ten dienste staat om complexe problemen sneller en slimmer op te lossen, is een tijdrovende en kostbare zaak. Investeringen die moeten worden terugverdiend. Snapt iedereen. En dan opeens verschijnt er op de markt een bedrijf dat bewijst dat AI ons niet alleen ‘intelligenter’ maakt maar het in zich heeft om ook zichzelf te overtreffen. Is dat niet ten diepste wat AI wil zijn? Excelleren in beter worden. 

Natuurlijk, het was even schrikken. Maar wat is er mis met een chatbot die goedkoper kan worden getraind dan voor mogelijk werd gehouden. We waren eraan gewend geraakt dat, wil kunstmatige intelligentie zich ‘goed geïnformeerd’ gedragen, er gegrasduind moet worden in enorme stapels boeken, kranten, tijdschriften plus websites en andere media. Om te kunnen werken met deze verzameling aan datasets zijn powercomputers vereist. Financiële veelvraten. Kortom, de ontwikkeling van AI vraagt om diepe zakken. 

Dat OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, in een eerste opwelling minder opgetogen reageerde op het brekende nieuws van DeepSeek, het Chinese bedrijf dat de status quo doet wankelen, valt enigszins te begrijpen. Volgens OpenAI had het er alle schijn van dat de Chinezen hun modellen hadden getraind aan de hand van hun software. Met andere woorden: de Chinezen hadden het ‘Open’ wel héél érg letterlijk opgevat. Los van de implicatie dat ‘open’ minder wagenwijd is dan de bedrijfsnaam suggereert, wordt zo wel erg gemakzuchtig voorbijgegaan aan het slimme van de Chinezen om kleinere modellen te trainen die op hun beurt leren van een andere, krachtiger modellen. De ‘diepe zoekers’ zijn daar heel open in. Dus niets staat andere AI-ontwikkelaars in de weg om op z’n Chinees aan de slag te gaan en de werkwijze per omgaande te integreren in de eigen trainingsmethoden.  

Doet het pijn om niet langer een AI-rolmodel te zijn? Kan me voorstellen dat het zo voelt. Ten onrechte. Opnieuw zitten de emoties het koele redeneren in de weg. Het zijn van AI-rolmodel staat niet gelijk aan marktleiderschap. Laat staan het malle idee om Haantje de Voorste te willen zijn in een AI-wedloop tussen geopolitieke machtsblokken. Vrees dat het zo’n ‘Chimaera’ is geweest die de beurshandelaren van hun zinnen beroofde waardoor ze het onderscheid tussen ‘Stier’ en ‘Beer’ niet meer konden maken en een spectaculaire winstverwachting veranderde in een aandelenfiasco. Zondegeld door kennisomissie. Geen voorbeeld dat navolging verdient. Het ware AI-rolmodel is de inspirerende brenger van de boodschap: ‘werk samen met AI en doe je voordeel met de meerwaarde die daaruit ontstaat’.

Co-intelligentie, daar zou ik mijn geld op zetten. 

Casper Jansen

Meer van Casper's Column

Casper Jansen

16/04/2025

Rokjes in de wind (deel 2 van...
Sinds ‘Rokjes Dag’ voor het eerst op de kaart werd gezet, is het straatbeeld ingrijpend veranderd. Spelenderwijs werden de rokjes, waarmee een blokje om werd gegaan, korter. Soms z...

Casper Jansen

14/04/2025

Rokjes Dag (deel 1 van 3)
Rokjesdag. Al geweest of moet nog komen? In wist het even niet. Al voorbij? In de Week van de Lentekriebels? Dan is er altijd een hoop te doen over wat open moet en bloot kan. Moge...

Casper Jansen

01/04/2025

Fietsen op recept
Met welke boodschap leggen we dat fatterige rijden op onze fietswegen aan banden? Niet door te sleutelen aan veranderingen in gedrag, bezweren de deskundigen. Duurt te lang. Allema...

Casper Jansen

28/03/2025

Niet zoenen op het zebrapad 
Aan die dikke banden ligt het niet. Ook niet aan het elektriek. De een vindt ‘m stoer, volgens de ander is ie niet om aan te gluren. Hou je toch. Maar gewoon, qua fiets, eigenlijk ...

Casper Jansen

12/03/2025

Delf, baby, delf
‘We gaan naar Zandvoort bij de zee. We nemen broodjes en koffie mee’. Zee en strand rijmen. Zonder zee is strand gewoon een zandweg. De magie zit ‘m in de combinatie. Van die twee ...

Casper Jansen

26/02/2025

EU en de Wet van de Remmende...
De Wet van de Remmende Achterstand. Bestaat die? Wie de alarmerende rapporten leest waarin de Brusselse beleidsmakers waarschuwen dat Europa niet genoeg innoveert en investeert zou...

Casper Jansen

20/02/2025

BLIEP (AI DEEL 2)
De vlaggen gingen niet uit toen het grootste AI-nieuws in tijden werd wereldkundig werd gemaakt. Wel regende het superlatieven voor DEEPSEEK. Een ‘Spoetnikmoment’ werd het genoemd....

Casper Jansen

17/02/2025

DEEPSEEK: SLIEP UIT-MODEL (AI DEEL 1)
De vlag uit. De Europese, wel te verstaan. Zag ‘m nergens, maar dat had eigenlijk wel gemoeten. Genoeg aanleiding voor. De Chinezen gaven er met hun nieuwe AI–model genoeg aanleidi...

Casper Jansen

13/02/2025

De postbode die niet op tijd kwam
Wie schrijft er nog een brief. Wie verstuurt er nog een kaartje? Stukken minder, volgens ons nationale postbezorgersgilde. In tien jaar tijd halveerde het aanbod tot 1,6 miljard. B...

Casper Jansen

05/02/2025

PREPTALK 2025 – Deel 5 'PREPPROFIJT'
We leven in het tijdperk van de smaak. Smaak is misschien wel het meest ongrijpbare dat bestaat. Niemand weet precies wat het is. Maar iedereen heeft het. En juist vanwege het feit...