Nieuwe ‘Peters’: trends werken

Door Casper Jansen

25/01/2022

Trends. Waar op te letten? Bij trends draait het om de effecten van individuele keuzes op het collectief. Neem de arbeidsmarkt. Door personeelskrapte, digitalisering en belabberd onderwijs verliezen diploma’s aan waarde en winnen talenten aan waardering. Hoger opgeleid, niks mis mee, maar de exclusieve status erodeert. De beloningskloof tussen de kennis van academici en de kunde van noeste praktijkwerkers wordt aanwijsbaar smaller.

Parallel hieraan zien we de opwaartse beweging van vrouwen naar de top in organisaties en bedrijven. Allemaal nieuwe ‘Peters’. Een versmelting van hoge opleiding met talenten en geslacht. Hun komst in de boardrooms verhoogt overigens niet alleen de diversiteit van het team waarvan ze deel uitmaken. Naar verluidt stuwen vrouwen met hun inbreng ook de kwaliteit van hun mannelijke collega’s naar ongekende hoogte. Ondernemers moeten dus wel gek zijn om zo’n bijwerking te negeren.

Schaduwrandje aan die feminisering van de hoogste bestuursniveaus is, vreemd genoeg, dat het ‘naar omlaag druppelend effect’ op de lagere managementechelons nog weinig zichtbaar is. Al kan dat ook liggen aan de verminderde populariteit van middenmanagementfunctie. Misschien komt dat mede omdat vrouwen liever de goede dingen doen dan de dingen gewoon goed. Zelfbewuste werknemers. Zoals we die ook herkennen in de herwaardering voor allerlei vormen van handenarbeid. Denk aan de populaire uitdrukking: ‘we hebben meer handjes nodig’. Kan echt niet meer. Mensen zijn immers meer dan hun handen. Altijd geweest, trouwens. Trends en taboes gaan vaak hand in hand.

Interessant om te zien in hoeverre de pamper- of pretparkgeneratie die momenteel de arbeidsmarkt betreedt hun ‘Dikke Ik’ nog meer zullen laten opzwellen – werk zat immers, geen vuiltje aan de lucht – of dat tegentrends, zoals ongewisse gezondheidseffecten, onvast dienstverband en klimaatbekommernis, deze generatie eerder onzeker en risicomijdend zal maken. Laat ik het erop houden dat er culturele, sociaal-maatschappelijke en economisch mentale changementen zullen plaatsvinden waarbij vooralsnog onduidelijk is wie daarbij de hoofdrollen krijgen toebedeeld. En wie de bijrollen.

Oppassen geblazen! Vooral in dit jaar waarin door de overbloezende boosterprikacties de overgang tussen het oude en het nieuwe niet als een harde cut kan worden beleefd. Over booster gesproken, zelden zo snel een anglicisme een nieuw Nederlands werkwoord horen worden: boesteren of boosteren. Wat tevens betekent dat de ‘omzet een boost geven’ uit de tijd is. Trends – en pandemieën – laat ze niet gedachteloos voorbij gaan. Sta er bij stil! Hou ze in de gaten! En doe er wat mee!

Casper Jansen

 

Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

Meer van Casper's Column

Casper Jansen

12/03/2025

Delf, baby, delf
‘We gaan naar Zandvoort bij de zee. We nemen broodjes en koffie mee’. Zee en strand rijmen. Zonder zee is strand gewoon een zandweg. De magie zit ‘m in de combinatie. Van die twee ...

Casper Jansen

26/02/2025

EU en de Wet van de Remmende...
De Wet van de Remmende Achterstand. Bestaat die? Wie de alarmerende rapporten leest waarin de Brusselse beleidsmakers waarschuwen dat Europa niet genoeg innoveert en investeert zou...

Casper Jansen

20/02/2025

BLIEP (AI DEEL 2)
De vlaggen gingen niet uit toen het grootste AI-nieuws in tijden werd wereldkundig werd gemaakt. Wel regende het superlatieven voor DEEPSEEK. Een ‘Spoetnikmoment’ werd het genoemd....

Casper Jansen

17/02/2025

DEEPSEEK: SLIEP UIT-MODEL (AI DEEL 1)
De vlag uit. De Europese, wel te verstaan. Zag ‘m nergens, maar dat had eigenlijk wel gemoeten. Genoeg aanleiding voor. De Chinezen gaven er met hun nieuwe AI–model genoeg aanleidi...

Casper Jansen

13/02/2025

De postbode die niet op tijd kwam
Wie schrijft er nog een brief. Wie verstuurt er nog een kaartje? Stukken minder, volgens ons nationale postbezorgersgilde. In tien jaar tijd halveerde het aanbod tot 1,6 miljard. B...

Casper Jansen

05/02/2025

PREPTALK 2025 – Deel 5 'PREPPROFIJT'
We leven in het tijdperk van de smaak. Smaak is misschien wel het meest ongrijpbare dat bestaat. Niemand weet precies wat het is. Maar iedereen heeft het. En juist vanwege het feit...

Casper Jansen

02/02/2025

Co-intelligentie
Paniek. Zeshonderd miljard aan beurswaarde verdampt. Beleggers van de kook. En waardoor? Vanwege een AI-bot van Chinese makelij die net zo goed presteert als de bestaande taalmodel...

Casper Jansen

29/01/2025

PREPTALK 2025 – Deel 4 'PREPPOTENTIE'
Waarover praten wij in 2025. Over van alles en nog wat. En voorspelbaar: in ieder geval over hoe Europa zich staande weet te houden in een turbulente wereld. Het is niet zo dat de ...

Casper Jansen

21/01/2025

Het staatshoofd en de CEO 
Niet naar Davos? Nou, onze premier wel. Samen met een stel ministers. Niet voor het nog ontberende stukje teambuilding maar het Wereld Economisch Forum (WEF). Jaarlijks uitje voor ...

Casper Jansen

21/01/2025

PREPTALK 2025 – Deel 3 'PREPPARADE'
Een samenleving is niet statisch maar verandert continu. Wie snel op die veranderingen wil reageren, moet de tijdgeest op zijn staart trappen. Inspelen op trends en andere ontwikke...