Nieuwe ‘Peters’: trends werken

Trends. Waar op te letten? Bij trends draait het om de effecten van individuele keuzes op het collectief. Neem de arbeidsmarkt. Door personeelskrapte, digitalisering en belabberd onderwijs verliezen diploma’s aan waarde en winnen talenten aan waardering. Hoger opgeleid, niks mis mee, maar de exclusieve status erodeert. De beloningskloof tussen de kennis van academici en de kunde van noeste praktijkwerkers wordt aanwijsbaar smaller.

Parallel hieraan zien we de opwaartse beweging van vrouwen naar de top in organisaties en bedrijven. Allemaal nieuwe ‘Peters’. Een versmelting van hoge opleiding met talenten en geslacht. Hun komst in de boardrooms verhoogt overigens niet alleen de diversiteit van het team waarvan ze deel uitmaken. Naar verluidt stuwen vrouwen met hun inbreng ook de kwaliteit van hun mannelijke collega’s naar ongekende hoogte. Ondernemers moeten dus wel gek zijn om zo’n bijwerking te negeren.

Schaduwrandje aan die feminisering van de hoogste bestuursniveaus is, vreemd genoeg, dat het ‘naar omlaag druppelend effect’ op de lagere managementechelons nog weinig zichtbaar is. Al kan dat ook liggen aan de verminderde populariteit van middenmanagementfunctie. Misschien komt dat mede omdat vrouwen liever de goede dingen doen dan de dingen gewoon goed. Zelfbewuste werknemers. Zoals we die ook herkennen in de herwaardering voor allerlei vormen van handenarbeid. Denk aan de populaire uitdrukking: ‘we hebben meer handjes nodig’. Kan echt niet meer. Mensen zijn immers meer dan hun handen. Altijd geweest, trouwens. Trends en taboes gaan vaak hand in hand.

Interessant om te zien in hoeverre de pamper- of pretparkgeneratie die momenteel de arbeidsmarkt betreedt hun ‘Dikke Ik’ nog meer zullen laten opzwellen – werk zat immers, geen vuiltje aan de lucht – of dat tegentrends, zoals ongewisse gezondheidseffecten, onvast dienstverband en klimaatbekommernis, deze generatie eerder onzeker en risicomijdend zal maken. Laat ik het erop houden dat er culturele, sociaal-maatschappelijke en economisch mentale changementen zullen plaatsvinden waarbij vooralsnog onduidelijk is wie daarbij de hoofdrollen krijgen toebedeeld. En wie de bijrollen.

Oppassen geblazen! Vooral in dit jaar waarin door de overbloezende boosterprikacties de overgang tussen het oude en het nieuwe niet als een harde cut kan worden beleefd. Over booster gesproken, zelden zo snel een anglicisme een nieuw Nederlands werkwoord horen worden: boesteren of boosteren. Wat tevens betekent dat de ‘omzet een boost geven’ uit de tijd is. Trends – en pandemieën – laat ze niet gedachteloos voorbij gaan. Sta er bij stil! Hou ze in de gaten! En doe er wat mee!

Casper Jansen

 

Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs

Overtuigd? Of heeft u nog vragen waar we in geloven als ketenversnellers. In de nieuwsbrief krijgt u antwoorden en blikken we vooruit wat ons beweegt.

In Suppleye vindt u alles over de laatste trends en ontwikkelingen in de vorm van artikelen, columns, handige checklists en nog veel meer. Welke categorie is voor u interessant? Als u niks wilt missen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Inschrijven