Door Europa
Een trein waarin je kon slapen en eten. De zoon van een Belgische bankier zag het in Amerika en vond […]
‘Varen is fijner dan je denkt’ klonk het lange tijd. Maar tijden veranderen. Bijvoorbeeld doordat zeeën te hoog gaan, orkaannamen in het vaarwater van het Griekse alfabet terecht zijn gekomen of een virus dat nog desastreuzere te keer gaat.
Sinds de Amerikaanse Gezondheidsdienst een streep haalde door alle afvaarten, liggen cruiseschepen aan de ketting. Aangezien de reders de ankers zo snel mogelijk willen ophalen, hebben ze een rapport opgesteld. Met 74 virusbelemmerende protocollen waaronder verbeterde sanitaire voorzieningen, hoe om te gaan met door kleurencodes getroffen excursiehavens en een uitgebreid testpakket voor wie toch nog mee wil varen.
Of het helpt? Door de enorme aantallen opeengepakte verblijfsruimtes, ook wel hutten genoemd, zitten de passagiers op moderne cruiseschepen hutje bij mutje. Bubbels van maximaal vijf personen, de ideale omvang om het virus buiten de deur te houden, zijn eigenlijk niet cruisewaardig. Het zijn tweedegolfrestricties die door landrotten zijn bedacht. Dat de pleziervaart valt of staat bij festivalregels, verklaart waarschijnlijk waarom er onder de 74 maatregelen geen BOA’s zitten. De 75ste maatregel had natuurlijk het minimaliseren van het aantal accomodaties – hutten – moeten zijn maar zo’n ingreep strookt niet met het verdienmodel. Zo bezien wordt het boeken van een cruise een soort crowdfunding voor noodlijdende reders. En het is zeer de vraag hoeveel potentiële vakantievierders zich aan een dergelijk altruïsme willen wagen. Dan moet het Caribische piratenbloed wel erg onstuimig stromen.
Tijd voor omdenken. Kijk ’s onbevangen naar die bergdorpjes op zee en zie hoeveel ze lijken op containerschepen. In tijden van woningnood worden van containers soms woninkjes gemaakt terwijl op cruiseschepen tiny houses – hutten – standaard zijn. Voordeel van deze stapeling is dat de wooncontainers bij ruw weer niet overboord kunnen kieperen. Door een cruiseboot te zien als een containerschip, wordt het opeens een grote vrachtboot met passagiersaccommodatie. Te benutten voor allerlei exclusieve vrachtvarianten, uitgezonderd levende nerdsen. De andere reisbestemmingen die door die mix ontstaan, kunnen tevens helpen de, inmiddels wel erg voorspelbaar geworden, cruiseprogramma’s nieuw leven inblazen.
Een andere manier om de coronaperiode te overbruggen, is een Logistieke Expo. Waarmee wij van SCEX, met inachtneming van de voorgeschreven distantie, laten zien zien hoe je, stap voor stap, hokjes per hokje – hutten – ketens organiseert. Forecasting, planning, organiseren van capaciteit en sturing van voorraden; wij doen niet anders. We werken met alle soorten bedrijven, op wereldschaal maar even zo goed regionaal of lokaal.
De komst van de tweede coronagolf zou door ons net zo behandeld zijn als elk ander seizoensproduct. Er komt iets voorspelbaars aan – mode, jaargetijde, kerst, Black Friday – en de getrainde ketenmanager speelt er slim op in. Met moderne forecastingtechnieken brengen we de toekomst binnen bereik en maken we deze voorstelbaar. Voor een tijdige leveranties van IC-apparaten, testkits, mondmaskers, wattenstaafjes en andere virusgerelateerde producten was het dus reuze handig geweest als een van ons in het Outbreak Management Team had gezeten.
Het voorkomen van tekorten, van wat dan ook, is immers ons specialisme. En er was overal te kort aan behalve het virus. Nu is de tweede golf door de virologen en epidemiologen net zo behandeld als een surfer zou doen. Wachten tot de golf eraan komt en dan meekrullen.
Zoniet wij bij SCEX. Ons vak is niet om de keten van gebeurtenissen door welke golf dan ook te laten bepalen. Ons werk is juist om de golf van verre te zien aankomen waar het huidige testbeleid zich heeft laten kenmerken door het alsmaar voor zich uit duwen van die tweede golf. En dat is funest want, zoals iedereen zou moeten weten, door het terugduwen van een golf zal altijd weer een nieuwe golf ontstaan.
Talkshows op TV hadden er dan ook beter aan gedaan om, in plaats van de gebruikelijke corona-aftasters steeds weer te vragen iets wetenschappelijk omzwachtelds te prevelen, een supply chain manager te raadplegen over het laatst mogelijke tijdslots om, over land, ter zee of door de lucht, de spullen in huis te hebben.
Wij ‘supply chain specialisten’ zijn immers wars van overrompeling. ‘Better safe than sorry’ is ons devies. Direct ná de eerste uitspraak dat een heropleving van het virus onvermijdelijk was, zouden we aan de slag zijn gegaan. De anticoronaspullen zouden dan gelijk met de pepernoten zijn gearriveerd. Voor die versnapering lekker vroeg, voor de tweede golfbestrijding keurig op tijd. Eventueel per omgebouwd passagierschip want reken maar ‘s uit hoeveel wattenstaafjes er kunnen worden opgeslagen in een enkel compartiment. Pardon, hut!
Casper Jansen