Eigentijdse driewielers, waar gaat dit naartoe?

Door Casper Jansen

24/10/2019

Het bericht dat er binnenkort eigentijdse driewielers door de binnenstad razen om pakketjes te bezorgen, verwarde mij. Niet vanwege die drie wielen want vroeger waren er ook vehikels die zo rondreden, maar met in mijn achterhoofd de vraag of de driewieler weer moet toetreden als transportmiddel binnen de supply chain.

De driewieler van toen…

…zag eruit als een gemankeerde auto, als je het mij vraagt. En ik was altijd bang dat hij – bij een te scherpe bocht – zou omvallen. Bij ons in de straat reed de schillenboer ermee. Een onthaaste man waarop stress, werkdruk en een burn-out geen vat zouden krijgen. Dat zag je zo. Op woensdagmiddag kwam ie langs, staat me nog levendig bij. Mijn moeder had dan het schillenmandje al buiten gezet. Bij ons achter het huis of, bij slecht weer, in de schuur. Onze schillenboer wist precies waar hij het mandje kon vinden. En dat wist hij van alle adressen waar hij kwam. Hier kwam ik achter toen ik een keer met ‘m mee mocht op zijn route door onze wijk.

Uit de tijd?

Het was altijd een curiosum, dat autootje bedoel ik. Ook toen al. En eigenlijk was die beroepsbeoefenaar dat ook, uit de tijd. Het autootje verdween met het beroep. Of misschien was het andersom. Tegenwoordig doen we de schillen in een aparte afvalbak. Veel te veel heb ik me laten vertellen. We moeten meer opeten en minder weggooien. Zeker, maar wel de restanten in de voorgeschreven bak blijven mikken. Gaat lukken zodra SIRE kans ziet van GFT een soort vloek te maken.

Eigentijdse driewielers

Voordeel van de eigentijdse driewieler is het kantelsysteem waardoor hij schuin door de bocht kan gaan. Lollig. Beetje de look van de TT in Assen. Alleen, is deze elektrisch en bedaard tot maximaal 45 kilometer per uur. Dus niet leuk om gespannen naar te kijken. Wel snel genoeg voor winkelgebieden en steegjes. Ferrarirood zal de kleurkeuze niet worden, vermoed ik.

De transport checklist

Waarom bij mij de verwarring toesloeg, is niet zozeer dit voertuig want ik wens de bedenkers en makers alle goeds toe. Het gaat mij om de vraag uit welk transportmiddel wij, van de supply chain, moeten kiezen om de spullen van onze klanten zo doelmatig en doeltreffend mogelijk bij hun klanten te krijgen. Er zijn de laatste tijd zoveel nieuwe transportmiddelen bijgekomen dat voor een verantwoorde keuze een checklist nog helemaal zo gek nog niet zou zijn.

Bakfiets revivers en vliegende auto’s

Zo kan alleen al het aantal bakfietsvarianten – ook al zo’n reviver – gerust oneindig worden genoemd. Dat komt omdat hier het verschil tussen onze kinderen en onze pakketjes vrijwel is opgeheven. Of omdat er een opvoedkundig of filosofisch tintje aan zit, dat moet u zelf maar bepalen. Voor vliegende auto’s moeten we nog even geduld hebben, drones daarentegen zijn in de transportwereld geen rariteit meer. De ontwikkeling van die vliegende zoemers is zo snel gegaan dat er een registratieplicht komt en dat professionele SC-managers zich eigenlijk al niet meer niet zonder VR-bril kunnen vertonen. Met de onbemande vliegtuigjes zal het ongetwijfeld dezelfde restrictieve kant opgaan, omdat ze door defensie en politie worden gebruikt als vliegende verrekijkers.

Groen, groener, groenst

En dan heb ik het nog niets eens over de mobiele massa aan geëlektrificeerde skateboards, ligfietsen, pedileks, Kanta’s, geruisloze scooters en een soort Segway voor pakjes. Voor wie nog groener wil, staat een leger seniorenwandelaars te trappelen om gemobiliseerd te worden. Met enkele dikke enveloppen of een handzaam doosje in de boodschappentas willen zij gezond nut graag combineren met de noodzaak van uitgestippelde stadswandelingen. En dan zou ik nog bijna mijn favoriet vergeten: de ouderwetse transportfiets. Niet met een of drie wielen maar gewoon met twee. Die voorspel ik een extravagante toekomst in de groene, klimaatbewuste transportketen. Trappen maar!

Casper Jansen

ps: die schillenboer was eigenlijk helemaal van deze tijd bedenk ik me nu: volmaakt cradle-to-cradle: aardappelen van zijn land in onze monden en de schillen vervolgens in die van zijn koeien om daarna te zorgen voor melk en vlees.

Meer van Casper's Column

Casper Jansen

23/06/2025

Operatie Gouden Helm
Dat ding moet toch ergens zijn, zou je zeggen. Zoiets verdonkeremaan je niet zomaar. Omsmelten? Zou kunnen. Want goud. Da’s niet zo moeilijk. Maar wat heb je dan. Een baartje. Soli...

Casper Jansen

30/05/2025

Droomscenario
Hebben ze in India een vooruitziende blik, of zo? Want straks kunnen we vanaf Lelystad Airport niet alleen F35’s zijn vliegen, maar kunnen we zelf ook rechtstreeks naar net zo’n lu...

Casper Jansen

26/05/2025

Handelsoorlogen: Kale Kerst
Dat handelsoorlogen van alle tijden zijn, wordt ons deze week weer eens flink ingepeperd: de President van de Verenigde Staten heeft aangekondigd dat Europa niet voldoende in de pa...

Casper Jansen

12/05/2025

Handelsoorlogen: verspilde moeite
Handeldrijven. Goederen ruilen, kopen en verkopen, en weer doorverkopen. Hebben we altijd gedaan. Als het effe kon door zoete broodjes te bakken. Alles om transacties soepel te lat...

Casper Jansen

18/04/2025

Rokjeskrach! (deel 3 van 3)
De weerslag van zoveel plompverlorenheid bij de man die eerder nog verklaarde zijn handelsbeleid nooit te zullen veranderen en misbruik van goedhartige toegang tot de Amerikaanse m...

Casper Jansen

16/04/2025

Rokjes in de wind (deel 2 van...
Sinds ‘Rokjes Dag’ voor het eerst op de kaart werd gezet, is het straatbeeld ingrijpend veranderd. Spelenderwijs werden de rokjes, waarmee een blokje om werd gegaan, korter. Soms z...

Casper Jansen

14/04/2025

Rokjes Dag (deel 1 van 3)
Rokjesdag. Al geweest of moet nog komen? In wist het even niet. Al voorbij? In de Week van de Lentekriebels? Dan is er altijd een hoop te doen over wat open moet en bloot kan. Moge...

Casper Jansen

01/04/2025

Fietsen op recept
Met welke boodschap leggen we dat fatterige rijden op onze fietswegen aan banden? Niet door te sleutelen aan veranderingen in gedrag, bezweren de deskundigen. Duurt te lang. Allema...

Casper Jansen

28/03/2025

Niet zoenen op het zebrapad 
Aan die dikke banden ligt het niet. Ook niet aan het elektriek. De een vindt ‘m stoer, volgens de ander is ie niet om aan te gluren. Hou je toch. Maar gewoon, qua fiets, eigenlijk ...

Casper Jansen

12/03/2025

Delf, baby, delf
‘We gaan naar Zandvoort bij de zee. We nemen broodjes en koffie mee’. Zee en strand rijmen. Zonder zee is strand gewoon een zandweg. De magie zit ‘m in de combinatie. Van die twee ...