Splijt de woestijn! (deel 3 van 3)

Door Casper Jansen

31/03/2021

Feuilleton over het ontstaan van het Suez-kanaal

De zee splijten, was al eens gedaan. Maar een woestijn nog niet. Het werd de landengte van Suez, in veel opzichten een historische plek.

Ferdinand vloog vaak dicht langs de zon maar wist net genoeg afstand te houden om het project in de lucht te houden. Hij kreeg de wind pas goed mee toen Keizer Napoleon III verklaarde overtuigde ‘kanalist’ te zijn. Daarop verklaarde de entrepreneur dat het Suezkanaal meer nog dan een triomf der techniek een eclatant toonbeeld van westerse beschaving zou worden. In werkelijkheid moet hij toch vooral een reusachtige puzzel voor zich hebben gezien waarvan bijna alle stukjes nog moesten worden gelegd.

Het tracé dat uiteindelijk werd gekozen was niet de meest oostelijke arm van de Nijl maar een vrijwel rechte lijn tussen Suez, door de Bittermeren, naar Port Said. Op het hoogtepunt waren er 70.000 arbeiders aan het werk. In een systeem van wisseldiensten dat corvee werd genoemd; een nauwelijks verholen vorm van dwangarbeid die vanwege de liberale wind die over de wereld woei, het project bijna om zeep hielp. Het Suezkanaal zou echter ook een bron van innovatie worden. Zonder de bijna driehonderd machines, waaronder een dozijn sleuvengravers, speciaal voor de veelheid aan verschillende terrein – en bodemomstandigheden ontworpen, geconstrueerd en geïnstalleerd, is het moeilijk voor te stellen hoe de 74 miljoen kubieke meter zand anders opgeschept had moeten worden. De aanleg van de bijna 200 kilometer lange vaarweg duurde tien jaar.

Op de dag dat de scheiding tussen Azië en Afrika werd opgeheven en een eeuwenlange omweg van 4.000 kilometer te niet werd gedaan, voer een vloot, aangevoerd door keizerin Eugenie van Frankrijk, door het kanaal. Op het vierde schip, het raderstoomschip ‘De Valk’, voeren prins Hendrik en zijn vrouw Amalia mee, afgevaardigd door koning Willem III der Nederlanden. Een hele belevenis want voortaan werd het Suezkanaal de schakel tussen Nederland en ‘de Gordel van Smaragd’.

————————————————————————————————-

Het Suezkanaal (Qanâ el Suweis) is een 193 km lang kanaal in de Landengte van Suez in Egypte, geopend in 1869. Het kanaal heeft geen sluizen omdat er geen hoogteverschil overwonnen hoeft te worden. Het kanaal bestaat uit een noordelijk deel en een zuidelijk deel, die door de Bittermeren met elkaar worden verbonden. Naar schatting 12 procent van de wereldhandel komt door dit kanaal; dagelijks wordt er voor bijna 10 miljard dollar aan goederen doorheen vervoerd. De toltarieven kunnen voor grote containerschepen of supertankers oplopen tot een half miljoen dollar per passage. Egypte heeft in 2020 voor 5,61 miljard dollar (4,61 miljard euro) aan tolinkomsten opgehaald.

Photo by Rafik Wahba on Unsplash

Meer van Casper's Column

Casper Jansen

23/06/2025

Operatie Gouden Helm
Dat ding moet toch ergens zijn, zou je zeggen. Zoiets verdonkeremaan je niet zomaar. Omsmelten? Zou kunnen. Want goud. Da’s niet zo moeilijk. Maar wat heb je dan. Een baartje. Soli...

Casper Jansen

30/05/2025

Droomscenario
Hebben ze in India een vooruitziende blik, of zo? Want straks kunnen we vanaf Lelystad Airport niet alleen F35’s zijn vliegen, maar kunnen we zelf ook rechtstreeks naar net zo’n lu...

Casper Jansen

26/05/2025

Handelsoorlogen: Kale Kerst
Dat handelsoorlogen van alle tijden zijn, wordt ons deze week weer eens flink ingepeperd: de President van de Verenigde Staten heeft aangekondigd dat Europa niet voldoende in de pa...

Casper Jansen

12/05/2025

Handelsoorlogen: verspilde moeite
Handeldrijven. Goederen ruilen, kopen en verkopen, en weer doorverkopen. Hebben we altijd gedaan. Als het effe kon door zoete broodjes te bakken. Alles om transacties soepel te lat...

Casper Jansen

18/04/2025

Rokjeskrach! (deel 3 van 3)
De weerslag van zoveel plompverlorenheid bij de man die eerder nog verklaarde zijn handelsbeleid nooit te zullen veranderen en misbruik van goedhartige toegang tot de Amerikaanse m...

Casper Jansen

16/04/2025

Rokjes in de wind (deel 2 van...
Sinds ‘Rokjes Dag’ voor het eerst op de kaart werd gezet, is het straatbeeld ingrijpend veranderd. Spelenderwijs werden de rokjes, waarmee een blokje om werd gegaan, korter. Soms z...

Casper Jansen

14/04/2025

Rokjes Dag (deel 1 van 3)
Rokjesdag. Al geweest of moet nog komen? In wist het even niet. Al voorbij? In de Week van de Lentekriebels? Dan is er altijd een hoop te doen over wat open moet en bloot kan. Moge...

Casper Jansen

01/04/2025

Fietsen op recept
Met welke boodschap leggen we dat fatterige rijden op onze fietswegen aan banden? Niet door te sleutelen aan veranderingen in gedrag, bezweren de deskundigen. Duurt te lang. Allema...

Casper Jansen

28/03/2025

Niet zoenen op het zebrapad 
Aan die dikke banden ligt het niet. Ook niet aan het elektriek. De een vindt ‘m stoer, volgens de ander is ie niet om aan te gluren. Hou je toch. Maar gewoon, qua fiets, eigenlijk ...

Casper Jansen

12/03/2025

Delf, baby, delf
‘We gaan naar Zandvoort bij de zee. We nemen broodjes en koffie mee’. Zee en strand rijmen. Zonder zee is strand gewoon een zandweg. De magie zit ‘m in de combinatie. Van die twee ...