Supply chain planning naar hoger niveau bij Delinuts
SCEX-collega Gijs Padmos voerde bij Delinuts een opdracht uit om de supply chain planning te professionaliseren en naar een hoger niveau te brengen. In dit artikel doet hij kort verslag van het verloop en de resultaten van deze opdracht. En als uitsmijter de feedback die Gijs ontving van Delinuts.
Delinuts is naast noten dé specialist op het gebied van pinda’s, zuidvruchten en rijstcrackers. Vanuit deze expertise is het assortiment bovendien uitgebreid met diverse aanverwante artikelen als zaden en pitten, chocoladeproducten, gedroogd fruit en groente- en fruitchips. Het bedrijf volgt de markttrends op de voet en is continu bezig met de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve producten en verpakkingen.
Opdracht
Bij Delinuts kreeg ik de opdracht om de supply chain afdeling draaiende te houden en te verbeteren. De afdeling moest weer een coördinerende rol gaan spelen binnen de organisatie, wat in de afgelopen jaren door diverse redenen niet optimaal uit de verf is gekomen. Mijn taak was om de afdeling weer goed op te zetten, de supply chain planner te trainen en coachen en handvatten te geven om het werk in de toekomst voort te zetten. Ik heb verschillende veranderingen doorgevoerd om de prestaties van afdeling supply chain naar een hoger niveau te brengen.
Aanpak
Ten eerste heb ik bepaalde verantwoordelijkheden en taken die bij andere afdelingen waren komen te liggen, teruggelegd bij de Supply Chain afdeling. Zo was het forecasten en plannen van de bulkgoederen onderdeel van de werkzaamheden van de afdeling Inkoop. Maar door deze taakgebieden onder te brengen bij Supply Chain ontstond er totaaloverzicht en daarmee controle van het gehele assortiment.
Ten tweede was er in mijn optiek een gebrek aan gestructureerde communicatie tussen de afdelingen. Er werd alleen gebeld of gemaild als er problemen waren, wat leidde tot een chaotische manier van werken en een verslechterde sfeer en relatie met de inkoopafdeling en verschillende verkoopkanalen. Daarom hebben we met afdelingen periodieke overleggen belegd, waarin gestructureerd een agenda wordt afgewerkt. Dit heeft niet alleen geleid tot meer wederzijds begrip en minder ‘brandjes blussen’. Het stelde tevens de Supply Chain afdeling in staat zowel de processen rond forecasting en voorraadmanagement te verbeteren. De nieuwe Supply Chain Planner kreeg hierbij meer verantwoordelijkheden en de opdracht om pro-actief informatie te halen bij de verschillende afdelingen. Op basis hiervan was het mogelijk een kloppende planning te genereren.
“Gijs stepped in to clarify our supply chain, recommend improvements, define roles and responsibilities ánd keep the supply chain running while working on it. Gijs did an excellent job and showed his value by quickly making an assessment, keep the improvements simple and straighforward and reporting on progress very adequately and in a pro-active manner. Delinuts benefited directly and as a result has realtime insights in our supply chain processes, lower stocks and less not-in-stock situations. If you want improvements fast, hire Gijs!”
Daarnaast is de Supply Chain afdeling nu gevestigd in dezelfde ruimte als die van van Inkoop en Verkoop. Dit verkort de dagelijks communicatielijnen en vergemakkelijkt daarmee de afstemming tussen alle afdelingen aanzienlijk.
Tenslotte werd er al een tijd Slim4 gebruikt. De inrichting van dit softwarepakket was, mede als gevolg van eerdere wisselingen binnen de supply chain afdeling, niet meer actueel en accuraat. Ik heb de supply chain planner getraind en gecoached in het forecasten en plannen met behulp van Slim4. Hiervoor heb ik de verschillende verkoopkanalen (binnenland, export, en foodservice) geïdentificeerd en de eigenschappen uiteengezet, waardoor er per kanaal een passende forecast en veiligheidsvoorraad kan worden toegepast. Slim4 biedt nu weer adequate ondersteuning voor de supply chain processen.
Graag wil ik Delinuts bedanken voor de prettige samenwerking!