King logistiek

Logistiek bij King op volle toeren

In deze crisistijd draait de logistiek bij King op volle toeren. Bij SCEX zijn we er heel trots op dat wij daaraan in de afgelopen maanden een bijdrage hebben mogen leveren. King is partner in totaaloplossingen voor onder andere de gezondheidszorg en is binnen Nederland een belangrijke speler in de distributie van een uitgebreid assortiment medische en facilitaire artikelen voor vele (academische) ziekenhuizen, zorginstellingen, revalidatiecentra, verpleeghuizen en huisartsen. Vanuit het gloednieuwe logistieke centrum in Tiel kunnen een kleine 50.000 artikelen uit voorraad worden geleverd. Dit nieuwe DC kent een oppervlakte van 14.000m2 en huisvest onder andere een van de grootste cleanrooms van Nederland.

Drie logistieke operaties zijn in het afgelopen jaar samengebracht in het nieuwe pand in Tiel. Dat vraagt uiteraard veel van de procesinrichting, lay-out, werkwijzen, de IT-infrastructuur, de logistieke applicaties en – misschien wel het meest belangrijk – van de medewerkers en het management. Waar de bestaande operaties waren afgestemd op verschillende en uiteenlopende klantgroepen met allen hun specifieke inrichtingen van magazijnen, organisatiestructuren en processen, moest er in het nieuwe pand goed worden gekeken hoe er tot een efficiënte procesinrichting kon worden gekomen met voldoende synergie. En tegelijkertijd diende de service aan de klanten onveranderd van hoog niveau te blijven. Een typisch voorbeeld van ‘ook tijdens de verbouwing blijft de winkel gewoon open’.

Focus vanzelfsprekend op de korte termijn ‘Fix the Basics’ want service aan klanten mocht niet in het geding komen en de logistieke kosten dienden op korte termijn te worden verlaagd.

Toen we bij SCEX de vraag kregen om een helpende hand te bieden, was de verhuizing inmiddels een aardig eind op weg en stond de logistieke operatie flink onder druk. Het logistieke team had de verhuizing georganiseerd en uitgevoerd, de operatie ondertussen gewoon draaiende gehouden en lange dagen gemaakt. Het aantal orders bleef ondertussen gestaag doorlopen en de vakantie kwam eraan. Bovendien bleek dat de beoogde efficiëntiemaatregelen nog niet voldoende uit de verf kwamen. Kortom alle hens moesten in operationele zin aan dek, mensen waren moe en er was nog veel werk te doen om tot een goed draaiende operatie te komen.

“Het door SCEX geleide project is prima aangelopen en ben ik zeer tevreden over dit traject”

Eric Sips
Managing Direct van King Nederland BV

Bij SCEX voelen we ons bij dergelijke uitdagingen als een vis in het water en we konden gelukkig snel aan de slag. Met een razendsnel uitgevoerde Quick Scan hebben we allereerst een probleemanalyse gemaakt en samen met medewerkers, operationeel leidinggevenden en het management de belangrijkste knelpunten in kaart gebracht en deze vertaald naar verbeteracties. Focus vanzelfsprekend op de korte termijn ‘Fix the Basics’ want service aan klanten mocht niet in het geding komen en de logistieke kosten dienden op korte termijn te worden verlaagd.

Toen deze acties hun effect begonnen te krijgen en er wat ‘lucht’ ontstond, was het tijd om naar de middellange termijn te gaan kijken. Stapsgewijs en in nauwe samenwerking met het logistieke team zijn we begonnen met het doorvoeren van een groot aantal verbeteracties. Met als credo: niet teveel tegelijk, eerst afmaken en pas dan aandacht voor een volgende serie stappen in de juiste richting.

Gelukkig werden in de loop van het project steeds meer effecten zichtbaar en begon er bij het team en in de organisatie geloof te ontstaan in een goede afloop.

Gelukkig werden in de loop van het project steeds meer effecten zichtbaar en begon er bij het team en in de organisatie geloof te ontstaan in een goede afloop. Resultaat onder meer:

  • een nieuwe organisatiestructuur;
  • duidelijke functieprofielen;
  • tijdvensters voor inbound leveringen;
  • veel verbeteringen in de magazijninrichting en de logistieke lay-out;
  • structureel aandacht voor orde en netheid op de werkvloer;
  • een andere manier van werken rond transport en orderverwerking;
  • en last but certainly not least: een aangepaste logistieke flow.

We kunnen het project op korte termijn met een goed gevoel gaan afronden. Natuurlijk niet zonder eerst te zorgen voor een adequate overdracht naar het team van King, dat spreekt voor zich.

Voor King is de Coronacrisis een zeer uitdagende tijd waarin vele extra stappen moeten worden gezet om aan alle klantvragen te kunnen voldoen. Maar het gevoel is nu wel heel anders: er is rust en overzicht, de organisatie staat stevig in haar schoenen, processen zijn onder controle en de sterk verhoogde ordervolumes vinden op steeds efficiënte en effectieve wijze hun weg naar de klant. Natuurlijk moet er nog steeds hard worden gewerkt en zijn de laatste stappen nog niet gezet, maar nu op een manier die zorgt voor voldoening en trots.

Voor King is de Coronacrisis een zeer uitdagende tijd waarin vele extra stappen moeten worden gezet om aan alle klantvragen te kunnen voldoen.

Op onze beurt zijn wij bij SCEX trots op de resultaten die we hebben behaald. Samen met alle betrokkenen van King. Een samenspel dat niet altijd makkelijk was, maar waar we met het vizier op de toekomst, met vertrouwen in elkaar en veelal met humor en plezier hebben gewerkt aan een stevig fundament voor King.

In de komende tijd gaat King verder werken aan de integratie van de operaties en het verder vergroten van de synergie. Onze rol van adviseur, projectmanager en leverancier van veranderkracht zit er dan op. De contacten zullen blijven want er staan nog mooie plannen op stapel voor de lange termijn.

Samen verder op weg naar een mooie en gezonde toekomst voor King. Dank aan onze opdrachtgevers en alle collega’s waarmee we hebben gewerkt.

Tinus & Ruurd

King logistiek

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs