tapas en scex

Vergroot je veranderkracht met storytelling

In ons werk in de supply chain gaat het veelal om feiten, cijfers, data, systemen, processen en uiteindelijk natuurlijk de meest efficiënte en effectieve manier om producten hun weg te laten afleggen door de logistieke keten. Niets mis mee natuurlijk, maar supply chain management is in onze visie veel meer dan deze harde, rationele wetenschap. In een serie artikelen gaan we met SCEX daarom dieper in op de zachte kant van de supply chain. Denk dan meer aan termen als verbinden, ontwikkelen, veranderen, overtuigen, bewegen en leiden. En natuurlijk over hoe je mensen enthousiasmeert en commitment verkrijgt voor je plannen en ideeën. In deze eerste bijdrage in dat kader vertellen we hoe je met storttelling mensen raakt met overtuigende verhalen.

Supply Chain tapas in Nerja

Een zachte winteravond in de Spaanse badplaats Nerja, aan de voet van de Sierra Nevada. Het is 2017 en vissers slepen hun verse vangst uit hun boten naar de kant zodat deze diezelfde avond nog kakelvers kunnen worden geserveerd als tapas in een van de vele tapasbarren die dit gezellige Zuid-Spaanse stadje rijk is. In zo’n bar – fel verlicht door TL – kijken zes Nederlandse mannen onder het genot van koud bier en ruime hoeveelheden tapas naar voetbal. Tussen het geschreeuw en gejuich van de ‘locals’ door bespreken ze de plannen voor het opzetten van een nieuw bedrijf.

De groep kent elkaar vooral van de bourgondische zaken uit het leven: de sportclub, muziek, festivals, een band, maar ook van een succesvol zakelijk Russisch avontuur. Met een club van tien Nederlanders werd in Moedertje Rusland de supply chain van een snelgroeiende retailer op z’n kop gezet. Hard werken was dat. Maar wat een prachtige tijd ook. Samen het verschil kunnen maken voor je opdrachtgever. Dat smaakte naar meer.

Humor, doorzettingsvermogen, eigenzinnigheid, creativiteit en positieve energie binden het zestal. Ze willen het anders gaan doen dan gebruikelijk en hebben grote ambities om de logistieke wereld een beetje mooier, leuker en winstgevender te gaan maken. Naarmate het bier rijkelijker vloeit, worden de dromen groter en krijgen de plannen in de hoofden van de mannen steeds meer gestalte.

De geboorte van SCEX

Na elke wandeling over de gezellige boulevard, door het stadscentrum, in de Alpujarras en langs de prachtige kustlijn van Nerja worden in de dagen die volgen de plannen concreter. Het moet een onderneming worden met een juist moreel kompas, met oog voor het menselijke aspect, en waarbij ‘het geheel’ van de keten wordt beschouwd en aangepakt. Een bedrijf dat bedrijven in de supply chain helpt om te groeien, om winstgevender te worden en om het werk leuker te maken. Ze willen het helemaal anders gaan doen dan de vele bureaus die al actief zijn in dit werkveld. Geen dikke rapporten en gladde presentaties. Nee, pragmatisch en interactief moet het worden. De ambitie spat ervan af!

Nu nog een naam, maar welke? SCEX, oppert een van de mannen. Dat staat voor Supply Chain EXcellence en lijkt op seks. Dat moet toch blijven hangen bij mensen? Er wordt instemmend geknikt: dat zou wel ’s een geschikte naam kunnen zijn om de dromen van het illustere zestal vorm te gaan geven.

Een vergelijkbare groep van zes mannen heeft eveneens het plan opgevat om een nieuw bedrijf te gaan starten. Ze willen met hun nieuwe bedrijf impact maken in de supply chain. Met adviezen, interim-management, projectleiderschap en business games. In een zaaltje in een wegrestaurant wordt in een aantal sessies het businessplan geschreven en de weg naar notaris en Kamer van Koophandel gevonden. Het nieuwe bedrijf kan al snel van start!

Inspiratie door storytelling

Beide verhalen zijn evenzeer waar en beschrijven allebei een deel van de ontstaansgeschiedenis van SCEX. Mogelijk fantaseer je bij het lezen van de bovenste tekst over hoe Nerja eruit ziet, krijg je zin in de overheerlijke tapas en voel je het zand van de prachtige stranden spreekwoordelijk al tussen je tenen. Wellicht dat jij je zelfs in de leden van de groep kan verplaatsen, of in gedachte bij ze aanschuift in zo’n typische Zuid-Spaanse tapasbar. Bij het tweede verhaal denk je wellicht: best efficiënt en niet al te duur om op die manier een nieuw bedrijf te starten. Maar inspireert het je ook?

Het verschil tussen de twee verhalen heeft alles te maken met storytelling: het gebruiken van verhalen om mensen te enthousiasmeren, draagvlak te verzamelen, doelen te bereiken en betrokkenheid te creëren. Hard nodig in ons vak want het vraagt nogal wat inzet om bijvoorbeeld supply chains te stroomlijnen, verbindingen te leggen tussen schakels in de keten, mensen enthousiast te krijgen voor nieuwe plannen en ideeën of de onderstroom zichtbaar te maken. Storytelling is een zeer krachtig instrument om daarbij in te zetten.

Storytelling in veranderingsprocessen

Zo werden we onlangs bij een internationaal opererend productiebedrijf in de kunststofindustrie gevraagd om mee te denken over het change managementbij een groot ICT-project. Het bedrijf had in de afgelopen jaren tal van bedrijven – uit acht verschillende Europese landen – gekocht met allemaal hun eigen ICT-systemen. Het nieuw aangestelde management had zichzelf als doel gesteld om binnen een jaar alle aangekochte bedrijven naar één ICT-omgeving te brengen. De fabrieken hadden logischerwijs allemaal hun eigen cultuur, werkwijzen, procesinrichting en opereerden met een grote mate van zelfstandigheid. Geen eenvoudige opgave om in zo’n korte tijd naar een gezamenlijke standaard te gaan, maar een mooie uitdaging voor ons natuurlijk.

We nodigden de sleutelfiguren van de verschillende bedrijven uit voor een gezamenlijke kick-off op Schiphol. We lieten ze de geschiedenis van hun eigen bedrijf in kaart brengen door de hoogte- en dieptepunten van de afgelopen jaren op een tijdlijn te laten uitwerken. In groepen gingen we erlangs en lieten we ze elkaar uitleg geven over de ingrediënten van deze verzameling van bedrijfsgeschiedenissen. Boeiend om te zien wat daar gebeurde.

Daarna in een workshop storytelling aan de slag met het maken van het ‘nieuwe verhaal’: de gezamenlijke toekomst van de aangesloten bedrijven. Aan de hand van de ingrediënten van ‘een goed verhaal’ en met aandacht voor ‘de doorvertelfactor’ gingen deelnemers aan de slag met het maken van prachtige, denkbeeldige verhalen over de successen die samen in de toekomst gevierd zouden gaan worden. Hier en daar ontroerend, verbindend en soms ook hilarisch werd het. Zelf de ietwat stijve CFO deed hartstochtelijk mee en toonde zich een meesterverteller.

De basis voor het project was gelegd. Deelnemers voelden zich met elkaar verbonden, waren razend enthousiast en toonden grote betrokkenheid bij de plannen.

Op zoek naar meer veranderkracht?

Bij SCEX geloven we heilig in de kracht van storytelling. Het is één van de vele instrumenten die we gebruiken en inzetten om onze opdrachtgevers meer veranderkracht te bieden. Naast storytelling hebben we veel meer interventies beschikbaar in onze gereedschapskist. Denk aan framing, nudging, boosting en gamification. We gebruiken dit vrijwel dagelijks in ons werk, naast de meer harde gereedschappen. Want die gebruiken we ook natuurlijk. Juist de mix van harde en zachte elementen maakt dat we met SCEX succesvol zijn in het realiseren van effectieve veranderingstrajecten bij onze opdrachtgevers.

Wij helpen graag om ook voor jouw bedrijf de veranderkracht te vergroten. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op. En volg ons op LinkedIn om als eerste op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen.

tapas en scex

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs

Overtuigd? Of heeft u nog vragen waar we in geloven als ketenversnellers. In de nieuwsbrief krijgt u antwoorden en blikken we vooruit wat ons beweegt.

In Suppleye vindt u alles over de laatste trends en ontwikkelingen in de vorm van artikelen, columns, handige checklists en nog veel meer. Welke categorie is voor u interessant? Als u niks wilt missen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Inschrijven