7 checks: De Zeven Sloten Omni-Wedloop

Tinus geeft u 7 checks voor de omslag naar een omnichannel-strategie. Daar komt veel bij kijken en dus lopen bedrijven het gevaar om in hun enthousiasme, jawel, in zeven sloten tegelijk te lopen. Doe u zelf een plezier en leer vast van wat veelgemaakte fouten!

Webshop openen. Bestelkiosk neerzetten in winkels. Groot worden op alle verkoopkanalen. Distribueren maar! Bedrijven staan te trappelen om de omslag te maken naar een omnichannel-strategie. Prima! Maar het ene verkoopkanaal is het andere niet en loop dus niet in zeven sloten tegelijk. Met dit artikel proberen we je te behoeden voor een aantal veelgemaakte fouten. Het vormt zeker geen uitputtende lijst maar is wel een goed startpunt als je van plan bent om binnenkort meerdere kanalen in te gaan zetten in je bedrijfsmodel.

Check 1: Kijk kritisch en kies kritisch

Afmetingen, prijzen, gewichten, veiligheidsvoorschriften of breekbaarheid maken dat niet alle artikelen per definitie geschikt zijn om via alle kanalen verkocht te worden. Kijk dus altijd kritisch naar welk deel van het assortiment geschikt is voor én het best rendeert met welk verkoopkanaal.

Check 2: Platform: Ja of nee?

Je verkoopt je artikelen o.a. via een online marktplaats en overweegt om de logistiek door het platform te laten afhandelen. Lijkt een centenkwestie maar alles bij elkaar opgeteld hoeft logistiek in eigen beheer niet altijd duurder te zijn. Belangrijke overwegingen daarbij zijn ook:

  • Wie het fulfilment uitbesteed aan een platform geeft een deel van het eigenaarschap van de data uit handen en heeft minder grip op de keten;
  • Platforms stellen eisen aan hun leverancier. Leveranciers die niet aan de voorwaarden, zoals tijdig leveren, voldoen, kunnen van het platform worden verwijderd.

Check 3: Voorraadlocaties

Ideaal scenario is uiteraard om de voorraad op elk moment, in de juiste hoeveelheid en op de juiste plek beschikbaar te hebben. Maar hoe is dat te organiseren als je niet weet in welk kanaal de verkoop gaat plaatsvinden? Dat vraagt dus om een heel andere wijze van forecasting.

Een artikel in de winkel wordt potentieel slechts aan de winkelbezoekers verkocht. Online kun je met dezelfde voorraad een grotere groep bereiken en loop je minder risico de voorraad op de verkeerde plek te hebben neergelegd dan bij winkels. Dit biedt bijvoorbeeld bij uitfasering van artikelen prima kansen. Door aan de juiste knoppen te draaien wordt voorkomen dat artikelen onverkocht blijven of dat er onnodige voorraadbewegingen plaatsvinden.

Ook kan de webshop in een vroeg stadium al worden ingezet om te zien hoeveel potentiele kopers er in welke hoek van het land zijn voor het artikel, veelal nog voordat het artikel al fysiek in het warehouse aanwezig is. Die informatie is voor de planner erg handig bij het doen van de bestellingen of verdelingen naar winkels.

Check 4: Ordermanagement

Het proces om orders op de juiste plek te krijgen, in de juiste verpakking met de juiste financiële afwikkeling en alle benodigde informatie intern of voor de klant, wordt steeds complexer zodra er meerdere kanalen worden ingezet.

Voorraad moet met de juiste timing op de juiste plek terecht komen. Zeker in het geval van vertraging moet er veel worden georganiseerd om alle betrokkenen inclusief de klant van de juiste informatie te voorzien. Bovendien zijn er veel meer orderstromen die gemanaged moeten worden.

Als de voorraad niet toereikend is om in de vraag in alle kanalen samen te voorzien, wie krijgt welk deel van de voorraad en wie bepaalt dit op basis waarvan?

Check 5: IT-impact nieuwe kanalen

Nieuwe kanalen openen gaat niet zonder koppelingen tussen nieuwe en bestaande IT – systemen of zelfs herinrichting van bestaande systemen. Fysieke winkels worden bijvoorbeeld als pick-up points ingericht. Of voorraden van winkels worden online inzichtelijk gemaakt om ‘Click & Collect’ te kunnen toepassen.

Wie producten uit de winkel ook online wil verkopen en de voorraad op de juiste plek wil krijgen, moet tijdig synchroniseren en werken met locatietoewijzing. Het verkrijgen van realtime inzicht in alle voorraden op alle locaties is niet eenvoudig en vraagt een waterdicht systeem en veel administratieve discipline.

Om alle artikelen voor de juiste prijs te retourneren, is koppeling van artikelstam- en transactiedata tussen alle databases cruciaal.

Check 6: Inrichting van de keten

Leveren in een mix van meerdere verkoopkanalen levert tal van uitdagingen op bij het inrichten van de keten en bij het managen van de capaciteit.

  • Met welke logistieke eenheden wordt er gewerkt? Niet elk magazijn leent zich zomaar voor het picken van orders op stuksniveau (consumenteneenheid). Moet je je B2C-operatie wel integreren in de bestaande B2B-operatie of is het slimmer om een separate operatie in te richten?
  • Is er voldoende flexibiliteit in de logistieke capaciteit om pieken op te vangen uit de online-kanalen. Wordt er ook in het weekend gewerkt en is er nagedacht over roosters rond de feestdagen?
  • Inventariseer welke leveringsgaranties logistieke dienstverleners en pakketdiensten bieden tijdens drukteperioden als Black Friday, Sinterklaas en Kerst.

Check 7: Retour

De afwikkeling van retouren stelt veel bedrijven voor hoofdbrekers. De klant heeft bijvoorbeeld online een product gekocht en komt dit retour brengen in de winkel. Daar gaat veel fout. Net zoals er het nodige misgaat als een online gekocht artikel wordt teruggestuurd. We noemen een aantal veelvoorkomende issues:

  • Het artikel is online met korting gekocht en wordt tegen de hogere vaste prijs in de winkel retour genomen;
  • Het artikel is ‘web-only’. De winkel kan het artikel niet retour aanslaan in de kassa want het artikelnummer is in de winkel niet bekend;
  • De retourstroom tussen winkel en DC is niet ingericht. Retourzending blijft achter in winkelmagazijn;
  • Kosten van retouren zijn vaak hoger dan gedacht, bovendien moeten er veelal veel procedures worden gevolgd voor het artikel getest weer terug op voorraad kan;
  • Bij verwerking gegevens is er vaak geen koppeling naar ERP of WMS;
  • Het ontbreken van een digitaal retourformulier. Dit is makkelijk voor de klant en vergaart automatisch informatie om de retourzending op de juiste plek terecht laten komen.

We hanteren in dit artikel geen strakke definitie van omnichannel maar beschouwen het willen openen van nieuwe (online) verkoopkanalen als een stap in de richting van de ontwikkeling naar een omnichannelspeler. Wil je meer weten over omnichannel, crosschannel, multi- en single channel? Lees dan dit artikel eens.

7 checks wms

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs

Overtuigd? Of heeft u nog vragen waar we in geloven als ketenversnellers. In de nieuwsbrief krijgt u antwoorden en blikken we vooruit wat ons beweegt.

In Suppleye vindt u alles over de laatste trends en ontwikkelingen in de vorm van artikelen, columns, handige checklists en nog veel meer. Welke categorie is voor u interessant? Als u niks wilt missen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Inschrijven