Bij de marine moeten we zijn

Door Casper Jansen

18/03/2024

Volgens de militairen die ik ken, werden zij soldaat om de vrede te bewaren. ‘En al dat pief, paf, poef dan’, vroeg ik dan plagerig. ‘Oh, dat. Dat is om de vijand niet op foute gedachten te brengen. Beetje afschrikken en zo’. Bij gebrek aan een duidelijke vijand specialiseerde ons leger zich in vredesmissies die, als het politiek knelde, opbouwmissies werden genoemd. Wie of wat een echte vijand was, dreigde in het vergeetboek te geraken. Sinds twee jaar weten we het weer. 

Kennelijk is er altijd een vijand nodig om weer te snappen hoe fragiel vrede kan zijn. Journaalbeelden laten ons vaak troepenbewegingen in Oost-Europa zien. Van binnen en aan de rand van het NAVO-gebied. Soms erboven. Daardoor vergaten we een beetje dat er voor een serieuze krijgsinspanning niet alleen ter land en in de lucht maar ook ter zee paraat moet worden gestaan.

Welnu, van die militaire amnesie zijn we sinds kort genezen. Meer nog, de uitbetaling van het vredesdividend van de voorbije decaden komt ons nu duur te staan. Door aankoop van vier duikboten. Een miljard per stuk.

Nog een hele toestand want wie dacht dat er in de NAVO één soort duikboot in de vaart is en de opvolger ook van een en hetzelfde type is, heeft het krijgsmétier niet begrepen. Zo voer onze zeemacht met vier ‘eigen’ onderzeeërs uit de Walrusklasse. Met die vaartuigen lieten we onze marine net zo lang doorvaren totdat er twee moeten worden opgedoekt om reserveonderdelen te hebben voor de twee achterblijvers. Ver over de houdbaarheidsdatum. Hoog tijd voor iets nieuws. Maar welke onderzeeër moet de Walrussen opvolgen? Een Franse. Duitse of een van Zweeds – Nederlandse makelij.

De ‘beste boot voor de beste prijs’ moest het worden. Al waren er ook marinemensen die gewoon goed ook prima vonden. Voorstanders van versterking van de eigen maakindustrie waren gauw klaar. Rood-wit-blauw in top. De boten dienen van een Nederlandse werf te water worden gelaten. Nog versterkt door meningen dat onder het nieuwe industriebeleid ook defensiematerieel dient worden geschaard. En trouwens, wat zou het niet leuk zijn om Zweden, het nieuwe NAVO-lid, te verwelkomen met een opdracht in stijl.

Inmiddels weten we dat onze regering onze marine het liefst op z’n Frans onderwater wil laten duiken. Uit de roofvissige namen van de vier exemplaren – Barracuda, Tijgerhaai, Orka, Zwaardvis – valt af te leiden dat het de onderzeedienst ernst is met de nieuwe rol onder het oppervlak van de wereldzeeën. Begrijp ik wel want, anders dan bij een fregat die er met allerlei vechtparafernalia op het dek altijd heel erg strijdbaar uitziet, is een onderzeeboot niet zo gauw aan te zien dat het er kwaad kersen mee eten is. Goeie lobbessen, zo te zien. Doen eerder denken aan een goeie ouderwetse sigaar of een rolmops. Totdat je bedenkt dat ze er precies zo uitzien als waarmee ze kunnen schieten: een torpedo. Dart noem ik pas efficiënt.

Wij, van SCEX, gaan niet over het wikken wegen van politici. Wij brengen en wij halen spullen van A naar B, inclusief alle handelingen er tussenin. Ook qua verpakking. En in dat opzicht laten onderzeeërs zien dat zij heel erg ‘ketenintegraal’  zijn. Zelden een nauwere afstemming – letterlijk – gezien tussen technologische immobiliteit en menselijke mobiliteit in één verpakking: de scheepshuid van een onderzeeër. Niets verkeerds aan om je daardoor, als ontwerpers van logistieke verpakkingen, te laten inspireren. Daarom zing ik met Dorus – u weet wel, die man van de Twee Motten – het zeer toepasselijke: ‘Zorrug, dat je d’r bij komt, bij de Marine moet je zijn’.

Casper Jansen

Photo by Sung Jin Cho on Unsplash

Meer van Casper's Column

Casper Jansen

23/06/2025

Operatie Gouden Helm
Dat ding moet toch ergens zijn, zou je zeggen. Zoiets verdonkeremaan je niet zomaar. Omsmelten? Zou kunnen. Want goud. Da’s niet zo moeilijk. Maar wat heb je dan. Een baartje. Soli...

Casper Jansen

30/05/2025

Droomscenario
Hebben ze in India een vooruitziende blik, of zo? Want straks kunnen we vanaf Lelystad Airport niet alleen F35’s zijn vliegen, maar kunnen we zelf ook rechtstreeks naar net zo’n lu...

Casper Jansen

26/05/2025

Handelsoorlogen: Kale Kerst
Dat handelsoorlogen van alle tijden zijn, wordt ons deze week weer eens flink ingepeperd: de President van de Verenigde Staten heeft aangekondigd dat Europa niet voldoende in de pa...

Casper Jansen

12/05/2025

Handelsoorlogen: verspilde moeite
Handeldrijven. Goederen ruilen, kopen en verkopen, en weer doorverkopen. Hebben we altijd gedaan. Als het effe kon door zoete broodjes te bakken. Alles om transacties soepel te lat...

Casper Jansen

18/04/2025

Rokjeskrach! (deel 3 van 3)
De weerslag van zoveel plompverlorenheid bij de man die eerder nog verklaarde zijn handelsbeleid nooit te zullen veranderen en misbruik van goedhartige toegang tot de Amerikaanse m...

Casper Jansen

16/04/2025

Rokjes in de wind (deel 2 van...
Sinds ‘Rokjes Dag’ voor het eerst op de kaart werd gezet, is het straatbeeld ingrijpend veranderd. Spelenderwijs werden de rokjes, waarmee een blokje om werd gegaan, korter. Soms z...

Casper Jansen

14/04/2025

Rokjes Dag (deel 1 van 3)
Rokjesdag. Al geweest of moet nog komen? In wist het even niet. Al voorbij? In de Week van de Lentekriebels? Dan is er altijd een hoop te doen over wat open moet en bloot kan. Moge...

Casper Jansen

01/04/2025

Fietsen op recept
Met welke boodschap leggen we dat fatterige rijden op onze fietswegen aan banden? Niet door te sleutelen aan veranderingen in gedrag, bezweren de deskundigen. Duurt te lang. Allema...

Casper Jansen

28/03/2025

Niet zoenen op het zebrapad 
Aan die dikke banden ligt het niet. Ook niet aan het elektriek. De een vindt ‘m stoer, volgens de ander is ie niet om aan te gluren. Hou je toch. Maar gewoon, qua fiets, eigenlijk ...

Casper Jansen

12/03/2025

Delf, baby, delf
‘We gaan naar Zandvoort bij de zee. We nemen broodjes en koffie mee’. Zee en strand rijmen. Zonder zee is strand gewoon een zandweg. De magie zit ‘m in de combinatie. Van die twee ...