Open college ‘Technologie in de Supply Chain’ druk bezocht

Op 21 november organiseerde SCEX samen met Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) een open college over technologie en algoritmes in de supply chain. Meer dan veertig studenten, docenten en mensen uit het bedrijfsleven luisterden hoe Casper Jansen en Anko van Kreij vertelden over respectievelijk de technologische ontwikkelingen op supply chain gebied en de mogelijkheden van algoritmes in de supply chain planning, fulfilment en logistiek.

Open college Technologie in de Supply Chain

Ieder jaar organiseert SCEX samen met de HAN een openbaar college in de reeks: Trends & Ontwikkelingen in de supply chain. Na vorig jaar aandacht te hebben besteed aan data in de supply chain en de mogelijkheden van machine learning, waren dit keer technologie en algoritmes aan de beurt.

Sleutelonderwerpen

Ondernemers die de almaar toenemende snelheid van veranderingen op de voet volgen en ze even snel weten in te passen in hun bedrijfsvoering, boeken gegarandeerd succes. Die reactiesnelheid vraagt evenwel om een wendbare, schaalbare en flexibele organisatie. Grootste uitdaging is om botsingen te voorkomen in de supply chain want in de keten draait het primair om efficiëntie, productiviteit en beheersbaarheid. Algoritmes kunnen organisaties helpen met deze uitdaging. Dit waren de sleutelonderwerpen van Anko van Kreij en Casper Jansen tijdens het open college van het Supply Chain Planning College (SCPC) op Hogeschool Arnhem – Nijmegen (HAN).

Casper Jansen

Casper Jansen legde de nadruk op de snelheid van handelen, als voorwaarde om succesvol te zijn en te blijven. Hoe moeilijk dat is, schetste hij aan de hand van forecasting. De meeste bedrijven voorspellen de vraag nog steeds op basis van historische afzetdata. Maar als het onder kinderen het immens populaire ‘meisje Djamila’ in een vlog uitlegt hoe zij mega fluffy glitter slijm kunnen maken van scheerschuim en lenzenvloeistof en alle vaders naar de drogisterij rennen om die ingrediënten te kopen, dan schiet de ‘voorspelbaarheid’ van de historische afzetgegevens schromelijk tekort. Alleen een wendbare, schaalbare en flexibele organisatie is dan in staat om op die geëxplodeerde vraag in te spelen. Geen sinecure want die functionaliteiten botsen met de wetmatigheden in de supply chain. Want ketens zijn juist gebaat bij efficiëntie, productiviteit en beheersbaarheid.

“Robots doen niet aan plaspauzes”

Gelukkig zijn er tegenwoordig allerlei technologieën waardoor reactiesnelheid en nauwkeurigheid kunnen worden gecombineerd. Cobots die producten en ladingdragers verplaatsen in het magazijn. Pickrobots ‘orderpicken’ nog niet zo snel als mensenhanden, maar worden de menselijke (plas)pauzes meegeteld, dan komen de robot aardig in de buurt. Verder attendeerde Casper Jansen op de hoge vlucht van Artificial Intelligence en Robotic Process Automation, waarbij repeterende taken zoals informatie uit een email overtikken in Excel-sheets voortaan door de computer worden uitgevoerd. Een ‘niet te missen’ toekomst voorziet de man van SCEX voor The Internet of Things, apparaten die communiceren via het internet.

Anko van Kreij

Anko van Kreij, medeoprichter van More Optimal, vertelde dat een algoritme een eindige reeks instructies is die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel leidt. In de supply chain worden algoritmes onder anderen ingezet voor forecasting en processen die gebaat zijn bij volgorde- optimalisatie. Denk aan orders verzamelen en software voor routeplanning. Met een video over de planningssoftware van UPS illustreerde hij hoe hoog bij een klein aantal afleveradressen het aantal mogelijke routes al is. Aanvullende voorwaarden zoals tijdsvensters maken de uitdaging om binnen acceptabele tijd een goede planning te maken nog moeilijker. Zo moeilijk dat dit zonder hulp van software eigenlijk niet meer gaat.

Algoritmes verkorten de S – shaperoute

Aan de hand van praktijkvoorbeelden liet Anko van Kreij zien wat optimalisatie door middel van algoritmes zoal vermag. Zo leidde het gebruik van optimalisatie-software om de order verzamelroutes te bepalen tot een besparing van 15% ten opzichte van de standaard gehanteerde S -shape route. Verder maakte hij duidelijk dat werken met ‘aantal dagen voorraad’ tot betere voorraadoptimalisatie leidt dan sturen op een minimaal – en maximaal voorraadniveau. En, door een betere positionering van artikelen in het magazijn met behulp van algoritmes, kunnen er meer producten worden opgeslagen terwijl reach-productiviteit omhoog gaat.

Rotzooi in = rotzooi uit

Anko van Kreij wil effectieve algoritmes Algoritmes kunnen ondersteunen op operationeel, tactisch en strategisch niveau. Belangrijk bij softwareoptimalisatie is dat medewerkers intensief worden betrokken bij de implementatie en dat hierbij gebruik wordt gemaakt van correcte masterdata. Want zonder die basisgegevens zijn algoritmes gewoonweg minder effectief. ‘Geef je medewerkers ook de kans om ‘vergeten’ regels te noemen want rotzooi in = rotzooi uit’. En focus op de waarde die behaald kan worden als je start met optimalisatie!

Enthousiast verlieten deelnemers het open college. Of, zoals één van de deelnemers zei: “Ik zie mogelijkheden voor procesverbeteringen in mijn bedrijf zonder lange implementatietrajecten”.

Anko de Kreij tijdens het Open College Supply Chain

Gerelateerde blogs

Bekijk alle blogs

Overtuigd? Of heeft u nog vragen waar we in geloven als ketenversnellers. In de nieuwsbrief krijgt u antwoorden en blikken we vooruit wat ons beweegt.

In Suppleye vindt u alles over de laatste trends en ontwikkelingen in de vorm van artikelen, columns, handige checklists en nog veel meer. Welke categorie is voor u interessant? Als u niks wilt missen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Inschrijven